Gå til sidens hovedinnhold

Disse trondhjemsbedriftene skal løfte fram trøndersk mat og opplevelser

Trøndelag er den første norske regionen som kan smykke seg med tittelen Europas gastronomiregion. Fredag fikk de første bedriftene i Trondheim beviset på sin sertifisering.

(Nidaros)

Trøndersk Matfestival er i full gang i Trondheim. Fredag benyttet reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge anledningen til å kickstarte arbeidet med Trondheim og Trøndelag som Europas gastronomiregion i 2022.

– Norge har en sterk posisjon som et naturbasert reisemål, men vi ønsker også å bli et enda mer attraktivt reisemål for å oppleve kunst og kultur, kulturarv, et godt lokalt kjøkken, byliv samt det å komme tett på lokalbefolkningen, sier hun i en pressemelding.

Fredag signerte en rekke bedrifter den såkalte ERG-sertifiseringen, et engasjementbrev der de knytter seg til prosjektet. Kriteriene for å få denne sertifiseringen er blant annet at man har et produkt som bygger på lokale råvarer, lokale tradisjoner eller lokal identitet, at de ansatte har oppdatert kunnskap om Trøndelag som matregion og at man bidrar til å promotere prosjektet.

«European Region of Gastronomy er på ingen måte en hyllest ene og alene til Michelin-restauranter, hvite duker og høye glass – selv om det også hører med i totalbildet. European Region of Gastronomy er snarere en hyllest til lokal mat og lokale spesialiteter. En hyllest til en region som tar lokal matproduksjon på alvor gjennom hele verdikjeden. Det er en hyllest til bøndene og fiskerne og oppdretterne som nennsomt tryller fram de lekreste råvarer i hver en krik og krok av Trøndelag – til det trønderske kokkelauget som vet å utnytte lokale råvarer av verdensklasse i sitt arbeid,» heter det i pressemeldingen fra Innovasjon Norge, Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune.

Les også

Øivind (34) fulgte matdrømmen sin til prestisjekjøkken: – Alt i alt så er det en drømmejobb

Kommentarer til denne saken