I neste uke går ungarske Wizz Air i gang med sine norske innenriksruter. Innledningsvis annonserte selskapet med sjokkprisen 199 kroner på alle de nye rutene. Senere ble prisen nedjustert til 99 kroner på en rekke avganger.

Onsdag morgen er prisen på flere av de nye norske rutene satt ned til 49 kroner, melder flysmart24.no. Selskapet mener de skal kunne selge 10.000 billetter i Norge til denne prisen.

– Wizz Air vil teste ut hvordan konkurrentene og markedet reagerer på slike ultralave priser, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir til flysmart24.

- Du skal ikke se bort fra at det kommer billetter til en tier! Wizzair har uansett 55 prosent av inntektene sine andre ting enn billettsalg, kommenterte Terje Berge, kommersiell direktør i Finn Reise, til Nettavisen tirsdag.

Les også: Den tidligere Ryanair-direktøren hyller prisgrepet til Wizz Air i Norge

Tromsø, Ålesund og Bodø

I forrige uke annonserte Wizz Air nye ruter blant annet fra Oslo til Bodø og Ålesund. Avgangene starter en uke før jul. Disse var i utgangpunktet priset til 99 kroner, og steg senere til 300-400 kroner.

Det er disse rutene som nå selges til en snau femtilapp.

Det gjelder også fly fra Trondheim til henholdsvis Stavanger, Tromsø og Bodø, melder flysmart24.no.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, som selv har lang erfaring fra en markedssjefjobb i Rynair, påpekte overfor Nettavisen sist helg at når billettene er kan bli så billige, er det fordi lavprisselskapene legger hele markesføringsbudsjettet inn i prisingen.

- I stedet for å kjøpe tradisjonell reklame, putter de alt inn i sjokkpriser. Da får de masse oppmerksomhet uansett og fyller opp flyene, sa Elnæs.

Også han regner med at det kommer til å komme flybilletter til en tier etter hvert, men tror ikke at konkurrenten Norwegian vil følge utfordreren så langt ned i pris.

Les også: Sissener tror Norwegian går over ende: - Pengene renner ut

Slår av 2000 kroner på billettene

Som Nettavisen skrev tirsdag, har Wizz Airs prisstunt imidlertid allerede fått stor effekt på konkurrentene SAS og Norwegian.

Lavprisselskapets offensive prising har utløst et prisras hos de norse konkurrentene, som har kuttet på flere ruter med 2.000 kroner fra en uke til neste.

SAS og Norwegian har satt ned prisen på alle ruter der Wizz Air skal begynne å fly. Resultatet er en sterk økning i billettkjøpet.

- Vi ser allerede at Wizz Air har stimulert bookingene. Det vil gå flere og flere fly og prisene vil holde seg lave en god stund, sier Terje Berge.

Elnæs tror at mange som ellers ikke ville tatt seg råd til å fly, nå kjøper billetter, og at lavprissjokket på denne måten bidrar til å utvide markedet.