Jan Ole klar for busstreik: – Lønnsmessig er vi frakjørt

Foto:

65 sjåfører i Yrkestrafikkforbundet avdeling 17 i TrønderBilene er klare for streik.

DEL

STEINKJER: Yrkestrafikkforbundet (YTF) som organiserer nær halvparten av landets bussjåfører tar ut 240 sjåfører i Trøndelag når streiken utvides. Opptrappingen skjer fra arbeidstidens start lørdag 26. september.

Avdeling 17 organiserer sjåfører i TrønderBilene i kommunene Levanger, Verdal, Steinkjer, Namsos, Frosta og noen flere kommuner i Namdalen.

– Det ligger i kortene at streikeviljen er stor. Vi er blitt liggende bakpå i flere lønnsoppgjør. Vi har ramlet bakover og blitt frakjørt, sier hovedtillitsvalgt Jan Ole Grande.

Så mange bussjåfører tas ut i Trøndelag hvis streiken trappes opp

– Operatørene taper – ikke selskapene

Han kjøper ikke argumentasjonen fra arbeidsgiveren om at koronapandemien gir dårligere klima for kronetillegg.

– De aller fleste selskaper er tilbake i normal drift igjen. Det er operatører som for eksempel AtB som å så fall mister billettinntektene. Dermed er det argumentet helt irrelevant, sier Grande.

– Hvordan blir opptrappingen markert?

– Det er ikke helt bestemt, men vi ønsker å nå ut til publikum for å forklare dem hva som skjer, sier Grande.

I feil retning

Allerede er rundt 3.800 tatt ut av forbundene i Oslo og Viken. Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet.

– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke tar på alvor at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så fikk vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes i en pressemelding.

Fire forbund forhandler sammen på avtalen. Yrkestrafikkforbundet tar alene ut 2.147 sjåfører i andre uttak. Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tar til sammen ut 2.421 sjåfører, noe som gir et andreuttak på 4.568 bussjåfører fra lørdag.

Lønn og sikkerhet

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn.

– Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover, ifølge YTF.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken