Børsmelding:

Papirnedgang, men styrket resultat for Polaris Media

Inntektene på digitale flater veier opp for papirnedgang i Polaris Media.

Polaris Medias konsernsjef Per Axel Koch under kvartalspresentasjonen fredag.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Nyheter

TRONDHEIM: Konsernet Polaris Media fikk et driftsresultat på 59 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er en økning på 10 millioner fra samme periode året før.

På bunnlinja ble resultatet marginalt svakere med 41 millioner kroner mot 43 millioner i samme kvartal året før.

Stabil utvikling

Inntektene for den norske virksomheten ble redusert med 1 million kroner i fjerde kvartal. Dette skyldes i hovedsak en nedgang på 15 prosent i annonseinntekter fra papiraviser. Dette ble noe motvirket av at abonnementsinntektene økte med 8 prosent og at digitale annonseinntekter økte med 7 prosent.

– Fjerde kvartal viser en stabil inntektsutvikling i den norske delen av konsernet, med spesielt god utvikling i abonnementsinntektene og de digitale annonseinntektene. Som følge av noe økte kostnader, viser fjerde kvartal en mindre resultatnedgang sammenlignet med fjoråret, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Digital vekst

I den norske virksomheten økte antall digitale abonnementer med 33 prosent til 85.603 i fjerde kvartal. De norske avisene hadde da samlet 211.500 abonnenter, som er en økning på 5 prosent.

– Veksten i digitale abonnementer fortsetter også i fjerde kvartal, og det er gledelig å se at vi har god effekt av den økende digitale satsingen i mediehusene. Andelen av våre abonnenter som benytter sin digitale tilgang for å lese plussinnhold, øker stadig. Det er med på å underbygge at det leveres gode redaksjonelle produkter, sier Koch.

Polaris Media omfatter 48 mediehus, blant annet Adresseavisen, Harstad Tidende, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, og en rekke lokalaviser i Trøndelag, Nord-Norge og Nordvestlandet. I november i fjor ble det også inngått avtale om et regionalt mediehus på Sørlandet med utgangspunkt i Agderposten Medier.

Tirsdag vedtok styret i TA-konsernet, som NT24 er en del av, å inngå en tiårig samarbeidsavtale med Amedia. Vedtaket betyr slutten på ti års samarbeid med Polaris.


TA-konsernet forlater Polaris

Et enstemmig konsernstyre i TA-gruppen vedtok tirsdag 11. februar å undertegne en tiårig samarbeidsavtale med Amedia. Dermed settes sluttstrek for ti års tett samarbeid Polaris Media.