Hurtigruten-ansatte går om bord i Havila Kystruten

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja.

FÅR KONKURRANSE: I 1893 la det første hurtigruteskipet ut på jomfruseilasen fra Trondheim med kurs for Rørvik og videre nordover. Fra 2021 får Hurtigruten konkurranse av Havila Kystruten AS på kystruten Bergen - Kirkenes.  Foto: Bjørn Tore Ness

Nyheter

Havila Kystruten, som er heleid av Havila Holding AS i Fosnavåg på Sunnmøre, skal fra januar neste år drifte fire av de elleve skipene på strekningen Bergen-Kirkenes.

En del av avtalen med Samferdselsdepartementet var virksomhetsoverdragelse der de ansatte på de fire skipene til Hurtigruten som skal ut av kysttrafikk, skulle få tilbud om arbeid hos Havila Kystruten.

Inkludert 25 lærlinger, er det 386 personer som blir med på overgangen. I tillegg er det noen som har valgt å pensjonere seg. Mannskapet har samme tariffavtale og lønn som før.

– Vi er i samme båt og det er gjennom samhandling vi kan greie å skape og videreutvikle kystruten til en arbeidsplass og en reiseopplevelse der vi både tar vare på miljøet om bord og miljøet og naturen vi seiler i, sier HR-direktør Monica Nipen i Havila Kystruten.

Rederiet opplyser videre at det skal bygges en helt ny organisasjon både på land og sjø. Flere stillinger i administrasjonen er nå lyst ut, og stillinger på sjøen blir utlyst på sensommeren.

Rederiet bygger miljøvennlige passasjerskip som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes. Fartøyene har ifølge Havila blant annet verdens største batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.


Havila Kystruten får ikke nye kystruteskip ferdig i tide

Om vel elleve måneder skal Havila Kystruten starte trafikken mellom Bergen og Kirkenes. Men fortsatt ligger to halvferdige skrog i Spania.