Gründerliv:

Solgte alt og reiste til Miami for å følge bedriftsdrømmen

Katherina Børve og Jan Roger Svenning solgte hus og bil og tok med barna til Miami. Nå konkurrerer de med Kim Kardashian på BH-markedet.

FRA IDÉ TIL USA-SUKSESS: Katherina Børve og Jan Roger Svenning bruker mye tid på kontoret med det administrative og produktutvikling. De heier på hverandre så mye de kan.  Foto: Privat

Nyheter

STJØRDAL/MIAMI: – Mottakelsen har vært enorm. Vi har gått viralt på Facebook, Twitter og Instagram to ganger med produktet, sier Katherina Børve.

Det gjorde at varelageret som skulle vare i ni måneder holdt i knappe fire uker.

– Vi er blitt så populære at veldig mye av materialet jeg og vi lager blir kopiert og stjålet av andre. Faktisk har vi tatt ned 50.000 kopier, og omfanget har blitt så stort at vi har måttet hyre inn et eksternt firma for å håndtere dette for oss, sier Jan Roger Svenning.

Fra gaffa til gründer

Det er nesten så man ikke tror det, når Katherina og Jan Roger begynne å fortelle, men for å ta begynnelsen først. Da Katherina Denise Patrinos Børve skulle gifte seg med sin Jan Roger Svenning hadde hun drømmekjolen, men fant ikke den rette BH-en til å ha under. Hun endte opp med gaffateip for å kunne føle seg fri til å innta dansegulvet. Opplevelsen med å ta den av unner hun ingen. Og etterpå begynte hun å tenke at her var det kanskje et marked. Slik ble Brassybra – verdens første pustende og selvklebende BH – oppfunnet. Vips var hun og mannen gründere. Og det av et produkt som veldig mange ville ha, viste det seg. I 2017 fikk de hjelp av Proneo ved Stine-Aileen Strand og Innovasjon Norge til å lansere og på de tre årene har det skjedd mye.

– Vi har kommet oss inn i mange butikker. Faktisk har jeg ikke tall på hvor mange butikker vi har kommet oss inn i, sier Katherina.

KLISTRE-PUPP: Brassybra er en Bh-tape som er formet som en bh for å gi mest mulig støtte og hold. Tanken med Brassybra er at den skal gi mulighet for alle til å gå i og ha på seg det de ønsker. Den finnes i flere hudtoner.  Foto: Privat

Hun forteller at BH-en er laget av et materiale som strekker seg som vanlig menneskehud og som du også kan bade og svømme med. Den både løfter, støtter og former brystene, slik at det ikke er behov for å se stropper.

– Produktet har blitt spesielt godt mottatt av de som har over C-cup. Sports Illustrated og Stello brukte Brassybra på catwalken på Miami swim week. Det var en artig opplevelse. Det er også veldig mange magasiner i USA som har skrevet om oss. De mest kjente er kanskje Marie Claire og InStyle Magazine. I sistnevnte hadde de et kjempeartig sitat om at NASA burde ringe oss – for tydeligvis motvirker vi gravitasjonen.

Måtte ta muligheten

Katharina og Jan Roger smiler og ler gjennom videochatten. Vegen er lang fra lille Stjørdal og til det store Amerika, men den turen har de tatt. Og erfaringene siden de brøt opp hjemme i fjor sommer er mange.

– Da vi fikk muligheten måtte vi ta den. Markedet for vårt produkt er mye større i USA enn i Norge, så da bestemte vi oss for å være der kundene våre er. Vi har ansatt folk som hjelper oss og er nødt til å bo her for å bygge opp firmaet videre. I Norge er bruken mer sesongavhengig og begrenset til sommer, bryllup og julebord. Her bruker de oss hver dag, til hverdags og fest.

POPUP: Katherina Denise Patrinos Børve på pop up i New York. Et eksperiment Brassybra hadde en kveld for tre uker siden. Det blir Miami neste gang.   Foto: Privat

Ballen begynte for alvor å rulle etter at en kunde laget en tweet-video fordi hun var så fornøyd med produktet.

– Den fikk en vanvittig medgang.Det ga et astronomisk salg, sier Katharina og holder seg fremdeles til verdensromsmetaforene.

Fra Stjørdal til Miami

Akkurat nå bor familien i Miami i Florida. De to ungene på fire og åtte år går på Montessoriskole når mamma og pappa jobber, og så er det familietid frem til legging. Da er det på an igjen for gründerforeldrene.

– Dette er noe vi må gå inn for fullt og helt – med begge føttene og to barn. Nå retter den eldste jenta (8) på engelsken vår.

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?

– Vi står opp klokken 6.30, ordner og leverer ungene og så jobber vi hele døgnet rundt, det er ikke noe stopp. Vi vet ikke hva ferie er enda her nede, vi har alltid laptopen med oss, sier Jan Roger.

– Det er nesten sånn. Vi jobber frem til 15 da er det henting, middag og lek, og så er det jobbing etter leggetid. Sånn er det sju dager i uka. Jeg elsker mandager, da er alle sammen på jobb og jeg får dem til å gjøre det jeg vil, ler Katherina.

De har solgt alt hjemme i Norge og lever nå det mange omtaler som den amerikanske drømmen i Florida. Og det er de klar over.

– Det er vår drøm også. Selvsagt er det en luksusting å bli utsolgt på alt for kort tid, men samtidig er det litt dårlig når det skjer. Man må ha produkter å selge. Nå har vi produkter igjen, og har mer enn nok på lager til å dekke opp etterspørselen. Og snart kommer det nye produkter på markedet, teaser Katherina.

NEW YORK: Fra popup-butikken i New York for noen uker siden.  Foto: Privat

Tok av i USA

Brassybra er inne i 30 butikker i Canada, et titalls i USA og har også produktet sitt i Colombia og Trinidad Tobago, i tillegg til Norge og Australia.

– Vi har måttet gi fra oss agenturet i Norge, så det føres av HexaShop. Vi har rett og slett ikke kapasitet til å følge opp alle steder samtidig.

Katharina og Jan Roger har tre ansatte direkte under seg, i tillegg til regnskap, PR og at de kjøper lagertjenester av et firma. De har utvidet så de har varelager både på østkysten og vestkysten for raskere levering og ikke bare i California, som de hadde som sitt andre lager, etter kjelleren i Stjørdal.

Konkurrerer med Kardashian

– Hvordan har mottakelsen i USA vært?

– Mottakelsen har vært veldig bra. Når de store stjernene tar ideen din og kommer opp med en egen idé for å ta en del av kaka, så sier det noe. Vi har blitt kopiert av Kim Kardashian føler vi.

Jan Roger og Katherina veksler blikk om hvor lurt det er å si akkurat dette, men lander til slutt på at det er jo sant.

– Vi flyttet ikke til Miami for å konkurrere med en superstjerne. Hun kom med et lignende tape-produkt for to-tre måneder siden. Vi var først, men hun er vår største konkurrent og det gir et tøft marked. Vi kom med vårt produkt i 2016, Kim kom i september/oktober 2019. Det Kim har kommet med er en taperull som klippes i strimler og klistres på flere lag og har flere hudtoner slik som oss. Altså hun har tatt ideen og konseptet vårt og laget en taperull, så det er ikke en direkte kopi. Vi har ikke foretatt noen ting da vi ikke har copyright på alle typer klistre bher.

De synes det er uheldig at mye blir kopiert og stjålet, men har patentert mye og klarer stort sett å ta ned kopiene ved å bruke et firma som bruker kunstig intelligens til å rapportere og fjerne kopier.

Solgte hus og bil

Paret forteller at det både er veldig spennende og veldig skummelt å prøve seg i det store utlandet.

– Vi har mye å lære om amerikanske selskap og drift. I januar/februar 2019 så vi at hvis vi ønsket vekst, måtte vi være nærmere markedet for å kjappere tilpasse oss trender og vekst. Så eksploderte det. Da solgte vi hus og bil og dro over for å søke lykken. Vi har et kjøkkenbord jeg ikke klarte å kvitte meg med og noen pappesker på lager, alt annet er investert inn i dette, sier Katherina.

– Og så var det dette med lønn da. Har det blitt noe av det?

– Vi har ikke tjent mye ennå, men vi har omsatt for flere millioner. Vi har lønn hver måned og har råd til å ansette folk. Vi prioriterer det og fører aktivaene inn i firmaet. Vi har et økende behov for ansatte. Vi ansetter snart en til nå som hovedsakelig skal ta for seg New York, og så må vi ha en til i Miami, og etter hvert ha noen i LA.

– Hvordan ser de videre planene ut?

– Det står åpent. Vi er her så lenge vi vokser og til alle systemer går som vi ønsker. På sikt skal vi hjem igjen. Planen er å bygge et selskap vi kan leve av som vil gi arbeidsplasser både i USA og Norge. Det er det norske selskapet som eier det amerikanske selskapet.

– Tips til andre med en amerikadrøm?

– Følg magefølelsen og instinktene dine og ikke hør på alle andre. Det er mange besserwissere der ute. Vi hadde ikke kommet dit vi er i dag uten å følge magefølelsen. Bare gjør det. Mange trodde vi var litt smågale, men vi hadde trua på oss selv og sitter her i dag. Tørr å satse og ta risiko. Visum er litt komplisert og vi må kjøre opp på nytt for å kunne kjøre bil her, men det er mye man finner ut av etter at man kommer hit.

5 kjappe om gründerliv

Hva skulle dere ønske dere visste da dere startet?

– Patenter alt! I Norge, USA, Kina, hele verden! Mange hodepiner spart da…

Når var dere nærmest å gi opp?

– Vi har aldri villet gi opp, men det har vært flere ganger vi har hatt noen hindre. Da satte vi oss ned og jobbet enda hardere til vi fikk det til som vi ville.

Hva er deres største seier?

– Vi husker spesielt i starten da vi hadde sendt av gårde noen prøvepakker til Marianne Jemtegård på TV2. Det gikk flere uker uten at vi hørte noe, men en kveld klokken 23.30 fikk vi en melding av henne at vi måtte se på God morgen Norge på TV2. Vi jublet og hoppet i stua i et kvarter, det ble lite søvn den natta.

Hvordan kobler dere av?

– Nå bruker vi helgene til å være mye ute, som for eksempel å stå på Paddleboard, eller en tur i skateparken med barna. Også er det godt å krype i sofaen med en god film.

Hvem har vært deres viktigste støttespiller?

– Hverandre! Om vi får si det selv, så er vi flink til å støtte hverandre. Når en av oss har en dårlig dag eller er ekstra sliten, gjør vi det vi kan får å få den andre opp. Når det er sagt, så har vi hatt mye god hjelp fra familie og venner som stiller opp når det trengs. Samtidig har vi hatt en del hjelp utenfra også, som Innovasjon Norge, Proneo og Marianne Hindsgaul som er vår fantastiske mentor i USA som har mange erfaringer som vi drar nytte av.


Kat is brassy ble etablert som AS på slutten av 2016. I juni 2019 etablerte paret Brassy AS. Brassy har ikke noen regnskapstall å vise til.

KAT IS BRASSY AS

Nøkkeltall (i hele tusen)


201820172016
Sum driftsinnt.2 5556470
Driftsresultat-1410-72
Ord. res. f. skatt-988-72
Sum eiend.1 67135213

Kilde: Proff.no