Luftfarten får garantiordning på 6 milliarder

Statens hjelpepakke til flyselskapene viser at det er bred politisk vilje til å redde norsk luftfart, mener Aps Sverre Myrli. SV og MDG er ikke fornøyd.

Norwegians konsernsjef Jacob Schram sier flyselskapet umiddelbart snur seg rundt for å oppfylle kravene som stilles i lånegarantien for luftfarten.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Nyheter

Statens hjelpepakke til flyselskapene viser at det er bred politisk vilje til å redde norsk luftfart, mener Aps Sverre Myrli. SV og MDG er ikke fornøyd.

Seks partier på Stortinget ble torsdag enige om en samlet garantiordning på 6 milliarder kroner for flyselskaper med norsk driftstillatelse. Av disse er 3 milliarder rettet mot Norwegian, 1,5 milliarder mot SAS og resterende 1,5 milliarder mot Widerøe og øvrige flyselskaper.



Arbeiderpartiets Sverre Myrli sier til NTB at han ikke har svaret på om dette er nok til å holde flyselskapene i Norge i lufta, men at hjelpepakken er en indikasjon på et bredt flertall på Stortinget om å redde norsk luftfart.

SV er derimot ikke en del av det brede flertallet Myrli snakker om. SVs næringspolitiske talsperson, Torgeir Knag Fylkesnes sier til TV 2 at partiet frykter at staten kaster bort flere milliarder kroner.

– Dette kan være seks milliarder rett ut i luften, sier Fylkesnes som mener det spesielt er stor usikkerhet knyttet til Norwegian, som allerede før koronakrisen var rammet av stor gjeld.

Myrli, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, sier krisepakken også setter krav til selskapene. Både aksjonærer og kreditorene må trå til, men spesielt for Norwegian er at selskapet i utgangspunktet ikke tilfredsstiller de sunnhetskravene regjeringen har satt for å gi hjelp.

Kunstig åndedrett

– Er selskapet (Norwegian) sunt nok til at det er verdt å redde?

– Det vil tiden vise, vi håper jo det. Norwegian spiller en viktig rolle og har et godt rutetilbud som er viktig for folk og næringsliv – og det er mange arbeidsplasser.

– Men det stilles også krav til selskapet at de bidrar. Det er ikke sånn at Stortinget skriver ut blankofullmakter og sender sjekker. Det er krav til Norwegian om at de må levere på de punktene som er satt opp, sier Ap-politikeren.

Heller ikke Miljøpartiet De Grønne (MDG) stiller seg bak krisepakken, og mener den statlige lånegarantien til flybransjen er et kunstig åndedrett med fellesskapets penger.

– Vi bør ikke falle for fristelsen å kompensere individuelle flyselskap for det som kan bli en varig nedgang i flytrafikken, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad for MDG.

Hemstad tror at koronakrisen uansett blir «dødsstøtet» for Norwegians forretningsstrategi.

– Norwegian har vært nær å gå konkurs den siste tiden, og er nødt til å komme opp på samme nivå som før for å ha en lønnsom drift. Det tror jeg ikke er realistisk, sier han.

Frykter monopol

Høyres Jonny Finstad, også han medlem av transportkomiteen, mener pakken er viktig for å berge flymarkedet.

– Og forhåpentligvis også en start for å utvikle større kommersiell lønnsomhet for flyselskapene. Det vil gi større mobilitet i vårt langstrakte land og gi et enda bedre og rimeligere tilbud for oss flypassasjerer, sier Høyre-politikeren.

Han er klar på at krisepakken er nødvendig, også for å forhindre økt monopolisme i flymarkedet når koronakrisen er over.

– Konkurranse er alltid sunt. Høyre mener at konkurranse får det beste ut av selskaper og gir det beste tilbudet til forbrukerne. Jeg tør ikke å tenke på hva som vil skje dersom kun en aktør står igjen med monopol, slik det i praksis har vært tidligere – med både høyere priser og dårligere tilbud.