Steinkjergründer med Airbnb for bøker

Mange drømmer om å gi ut en bok. Hos Boldbooks kan man gjøre det uten forlag, og samtidig eie en del av bedriften.

GRÜNDER: Tre år har gått siden Kristin Over-Rein testet ut løsningene til BoldBooks for første gang. Nå er ideen på veg ut i verden.  Foto: Skjermdump fra informasjonsvideo

BØKENES AIRBNB: Kristin Over-Rein fra Beitstad har utviklet en plattform for utgivelse av bøker. Etter påske utvider hun til Tyskland.  Foto: Markus Anfinnes_Kubrix

Nyheter

STEINKJER/ AURSKOG: Teknologiselskapet BoldBooks med Kristin Over-Rein fra Beitstad i Steinkjer som gründer startet torsdag emisjon av ny egenkapital og merker ikke noe til pågående koronakrise.

– Vi er halvveis til den nedre ramme på 1, 5 millioner kroner og det er bare ett døgn siden vi åpnet, sier Kristin Over-Rein fornøyd klokken 10 fredag.

Sitter igjen med mer

BoldBooks tilbyr skribenter et alternativ til forlagsbransjen, der under fem prosent blir antatt. Her finner du alle tjenester du trenger for å utvikle, produsere, markedsføre og selge din egen bok.

– Vi vil revolusjonere bokbransjen og skal nå internasjonalisere, sier Over-Rein.

Hun forteller at ved å signere en forlagskontrakt gir forfatteren bort 85 prosent av salgsinntektene, i tillegg til å si ifra seg rettighetene til sitt eget bokmanus på livstid.

– Forfatteren har heller ikke kontroll på valg av tittel, visuelt uttrykk, pris eller lanseringstidspunkt. I tillegg må forfatteren ofte gjøre markedsføringen selv, siden forlag prioriterer å markedsføre noen få bestselgere. Stadig flere forfattere velger derfor å gi ut boka selv, og beholde rettigheter, inntekter og full kontroll over prosessen – og det er her BoldBooks kommer inn i bildet, forteller Over-Rein.

TEKNOLOGISELSKAP: Kristin Over-Rein er klar på at de ikke er et forlag. Hos BoldBooks kan du gi ut bok uavhengig, de står for løsningene mot målet.  Foto: Skjermdump informasjonsvideo

Plattform for samarbeid

Ideen til oppstart av selskapet kom samtidig med at Over-Rein ga ut sin egen bok: «Gi ut din egen e-bok» i 2016.

- Her forklarer jeg nordmenn om hvordan de gir ut sin egen bok, og da så jeg at det trengtes en felles plattform der skribenter kan settes i kontakt med de rette funksjonene og samarbeidspartnerne for å gi ut sin egen bok. Jeg fant ingen løsning og da tenkte jeg at jeg måtte lage den selv. Så fikk jeg med teknologiselskapet Docstream på eiersiden og vi lanserte første versjon i 2017 for å teste markedet og betalingsvilje.

Ikke et forlag

Over-Rein forteller at BoldBooks er en selvbetjent løsning hvor forfattere kan finne alle tjenester som trengs på veien fra idé til ferdig bok.

– Noen tror at vi er et forlag, men det er vi ikke, vi er en fasilitator i prosessen og formidler kontakt mellom skribenter og de ulike tjenesteleverandørene, som blant annet redaktør, korrekturleser, omslagsdesign og trykkeri. Forretningsmodellen er å beholde en andel av alle transaksjonene som formidles. Det er en plattformtjeneste - som airbnb er for overnatting, er vi for forfattere, sier Over-Rein.

INDIEFORFATTERSEMINAR: Her er Kristin Over-Rein fra BoldBooks sammen med Per Sundnes (konferansier), på indieforfatterseminaret de arrangerte i november i fjor.  Foto: Rolf Mollvik

Dobling av kunder

Over-Rein forteller at 2019 ble et godt år for bedriften med 3 millioner kroner i omsetning og en dobling av antall kunder. I 2023 er målet 146 millioner kroner. Det innebærer ekspansjon til flere markeder og språk. Internasjonaliseringen er årsaken til pågående emisjon, der vanlige folk kan kjøpe seg aksjer i selskapet, fra 5000 kroner og oppover.

– Siden det er en digital løsning er det lett å gå inn i andre land med selskapet. Vi er på veg inn i Tyskland nå, verdens tredje største bokmarked etter USA og Kina. Årsaken til at vi velger Tyskland først er markedspotensialet – det utgis like mange selvpubliserte bøker som forlagsutgitte bøker der nå. Det er mindre konkurranse i land som ikke er engelskspråklige, og akkurat for bokbransjen, som jo handler om språk, er det viktig å ha tjenester på sitt eget morsmål. I høst venter Sverige, og så skal vi inn i Danmark og Finland. Dette er markeder med et potensiale på 140.000 bokprosjekter i året til en gjennomsnittspris på 50 000 kroner . Internasjonalt er uavhengige forfattere en økende trend, så timingen er riktig.

Crowfunding

– Det er ganske nytt i Norge ennå, men vi hadde stor suksess med aksjebasert crowdfunding for ett år siden. Grunnen til at vi valgte det var at vi hadde allerede en god crowd med ambassadører og flere av de hadde spurt om muligheten til å kjøpe seg inn. Det har ikke vært så enkelt for vanlige folk å kjøpe seg aksjer før, men ved å sette nedre grense så lavt som 5000 kroner vil vi kunne få kundene med inn på eiersiden, og de er våre beste ambassadører, sier Over-Rein.

BoldBooks satte nedre grense på 2000 kroner da de gjorde samme øvelse i fjor.

– Da var det så vellykket at vi ble utsolgt på to dager og det sto 20 personer på venteliste. At vi fikk inn 2 millioner på to dager har gjort at vi har blitt brukt som et foregangeksempel og fortalte blant annet vår historie på Crowdfundingdagen i vår. Mange tror at det er lettere enn det egentlig er, at det bare er å lage en kampanje på nett og krysse fingrene, men man må ha et nettverk og relasjoner til potensielle investorer på forhånd, sier Over-Rein.

Aksept i markedet

Hennes erfaringer siden oppstarten er at det er aksept i markedet for BoldBooks.

– Vi har bevist at forretningsmodellen fungerer, og kundene legger igjen stadig mer penger. Vi har videreutviklet løsningen, blant annet med en pakkekalkulator der man kan regne seg frem til totalsummen for bokprosjektet sitt, og det har gitt mer bruk av tjenestene våre. I tillegg ser vi at vi får flere bedriftskunder etter hvert, da flere ønsker å posisjonere seg som fageksperter innenfor sin bransje og da bruker det å hjelpe å gi ut en bok for å bygge personlig merkevare. I tillegg er det større betalingsvilje enn i privatmarkedet, medgir Over-Rein.

Hun forteller at i snitt trenger uavhengige forfattere et salg på 200 bøker for å gå i null, da en bok i snitt koster 50.000 kroner å utgi på denne måten. Til gjengjeld beholder forfatteren alle inntekter og rettigheter selv, i motsetning til på forlag, hvor man sier fra seg rettighetene på livstid, og sitter igjen med bare 10-15 prosent av salgsinntektene.

– I 2019 hadde vi 156 betalende kunder og vi anslår at totalmarkedet på potensielle kunder i Norge er 10.000. BoldBooks tok 0,5 prosent av totalmarkedet i 2019. Målet for 2020 er 1,4 prosent. Vi har budsjettert underskudd på drifta frem til 2021. Fem stykker er fulltidsansatt. Dette er to webutviklere, samt to på salg og marked, og vi mottar alle lønn, sier Over-Rein.

BoldBooks har mottatt støtte fra Innovasjon Norge med 700.000 i etablerertilskudd og 2 millioner kroner i innovasjonslån. De har også fått støtte fra Forskningsrådet gjennom 3-årig Skattefunn og fra Kulturrådet.

Over-Rein forteller at det har vært en veldig bratt læringskurve.

– Jeg hadde ikke klart å se for meg hvordan det skulle bli å være en gründer. Man kan aldri vite alt når man skal starte en business, men jeg har opplevd en veldig flyt. Jeg har aldri vært noe bekymret for selskapet, og vi blir ikke påvirket av korona og driver akkurat som før, bare at alle ledd jobber hjemmefra. Vi opplever at folk får et litt annet perspektiv på livet med mer selvrealisering og mange gjør det gjennom å skrive en bok for ettertiden. Folk har fått frigjort skrivetid i disse dager, og vi har ikke sett noen nedgang i antall bestillinger.

Forfattere

Over-Rein har fått god hjelp av T:lab på Steinkjer og de forteller om flere forfattere som har hatt suksess med denne måten å gi ut bøker på.

– En av forfatterne som har gitt ut bok gjennom BoldBooks er Elin Hansen fra Bodø. Hun har gitt har gitt ut boka Ildtunger, en roman om hekseprosessene i Finnmark. Før hun bestemte seg for å gi ut boka selv hadde Hansen levert manuset til flere store forlag. De var ikke direkte avvisende, men ville at hun skulle endre synsvinkelen i boka. Boka kom ut høsten 2019, og etter fire måneder hadde hun solgt rundt 1500 bøker. Selve utgivelsen kostet 100 000 kroner, noe som var tjent inn allerede etter 390 solgte bøker, forteller Anne Peggy Møller Schiefloe og Håvard Belbo.

De forteller også om psykolog Bente Egenberg som har skrevet en bok om sine erfaringer fra terapirommet. Boka «Voksendommen – fortellinger fra terapirommet» kom ut i fjor høst. Hun prøvde tradisjonelle forlag i starten, men fikk nei til slutt. Hun sier boka er ment som et redskap til bruk i eget liv og selv om utgivelsen kostet over 100 000 kroner mener hun det var verdt det, selv om prosjektet frem til nå ikke har gått i pluss..

FAKTA

  • BoldBooks er et teknologiselskap og utvikler en plattform som skaper kontakt mellom forfattere og leverandører av forfattertjenester.
  • Plattformen gir deg mulighet til å utvikle, produsere, markedsføre og selge din egen bok. Slik får du kontroll over hele prosessen, og manusrettigheter og overskudd fra boksalg tilfaller ingen andre enn deg.
  • BoldBooks.no ble lansert 12. mai 2017.
  • T:lab har gitt god hjelp i prosjektet.