Skremmende utvikling for opplevelsesnæringen

– Per nå er cirka 70 prosent av reiselivsbedriftene på Innherred tunet ned eller stengt, sier daglig leder i Visit Innherred, Anne Haga.

Håkon Fiskvik forteller om tomme senger ved Munkeby herberge både nå og fremover.  Foto: Olav Lorentsen

Nyheter

– Om dette varer lenge er man selvsagt redd for konkurser. For mange er 2020-sesongen kanskje ødelagt allerede. Mange er veldig bekymret og det er vi og. Pandemien slo ut for opplevelsesnæringen umiddelbart, sier Haga.

Hun forteller at for mange er sommeren hovedsesong, men flere bedrifter stod også midt i hovedsesongen nå og opplever tapte bookinger og kanselleringer fra næringsliv og privatmarkedet ut mai.

Stillstans på Munkeby

En av de lokale reiselivsnæringene som opplever kanselleringer nå er de som tar imot pilegrimsreisende. Ved Munkeby Herberge i Levanger er det stillstans.

– Det har ikke kommet noen bestillinger på en stund, så er vi med i booking.com men alle der forsvinner også, sier daglig leder Håkon Fiskvik.

Han forteller at de jobber med å ha litt is i magen rundt hvor lenge man må vente på friskmelding fra koronapandemien. Munkeby har 40 senger i 13 rom, og halvparten av besøkende pilegrimer er normalt utlendinger. Deres hovednæring er overnatting og selskap.

– Vi har ikke sjans til å ta igjen det tapte hvis vi blir liggende nede i mai og juni. Vi har en tredjepart av årsomsetningen i mai. Det blir drastisk om ikke får tilbake noe av det. Det ser ikke direkte lyst ut, medgir Fiskvik.

Bekymret for utgifter

Han har fått signal om at enkelte selskap kommer tilbake til høsten, men er spent på om det blir restriksjoner.

– Det har blitt sagt tidligere at konfirmasjonene blir i mindre grupper og da er det kanskje mange som tenker at de kan ha den hjemme. De fleste som er her er mellom 30 og 45 stykker.

I tillegg har også Munkeby Herberge en liten gårdsbutikk og en kafé. De har vært stengt siden jul, men det skyldes været, melder Fiskvik.

– Starten på dette året har ikke vært noe å rope hurra for, vi har hatt et par bursdager i januar og februar, men har faste utgifter på mellom 8 og 10.000 kroner i måneden. Vi forsøker å ta ned det vi kan, men leid utstyr som står her er det vanskelig å slutte å betale leie for. Vi betaler bare avdrag på lånet, det hjelper en del. Neste steg blir lokale faste renteforhandlinger, sier Fiskvik som for tiden har alt for god tid til rehabilitering hjemme etter en operasjon i et kne.

Nasjonalt besøk

Heidi Brimi som er regional leder for St.Olavsleden forteller at cirka halvparten av de besøkende på de 25 tilknyttede overnattingsstedene i Trøndelag er utlendinger.

– Halvparten kommer fra Nederland og Tyskland. Vi legger om strategien på markedsføring, så pilgrimene kan sitte på gjerdet og glede seg til å komme på besøk og så skal vi være klare til å ta imot dem når pandemien er over. Alt av salg har stoppet, men vi har heller ikke fått noen avmeldinger når det gjelder vandring, sier Brimi.

Hun sier at de som planlegger å gå på pilgrimsvandring trolig er avventende.

– Vi ser at det planlegges i lukkede grupper på FB. Det er ikke så folksomt på St. Olavsleden, der kan man ha jevnt sig og gå i fred og ro. Det er ikke spanske tilstander, det kan være positivt for de som planlegger sommeren, mener Brimi.

Hun forteller at mange har pilgrimsovernatting som en liten tilleggsnæring, og for dem er det ikke snakk om å gå konkurs.

– Det er de som driver tungt mot besøksnæringen som har det tøffest nå. I tillegg til Munkeby vet jeg at Ersgård i Stjørdal har permittert alle bortsett fra en 20 prosent i stilling. Vårt fokus er på å hjelpe dem så godt vi kan og så satser vi på tidenes norgesferie, sier Brimi.

Spent på tiltakspakker

Anne Haga hos Visit Innherred forteller at det er stor usikkerhet rundt tiltakspakkene, så nå handler det om å få enda bedre oversikt.

– Små og mellomstore bedrifter lurer på om det er noe for dem, og vi ser ikke helt bildet her ennå om hvor treffende tiltakene er og det er bekymringsfullt. Et klart råd er at bankene, Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, NAV, førstelinjetjenestene i kommunene, næringsforumene og vi ønsker å hjelpe, så ikke nøl med å ta kontakt.

Hun forteller at Visit Innherred mottar flere spørsmål om fremtiden for tiden.

– Det er viktig for de små opplevelsesbedriftene med støtte og oppbygging igjen når det blir tid for å trykke play. De møter nye utfordringer etterpå også. Mange har mistet et viktig kundegrunnlag på disse månedene. Foreløpig ser vi ikke nye tiltak med fokus på markeds- og produktutvikling, sier Haga.

– Når er det kritisk med tanke på konkurser i bransjen?

– Vi tenker trinnvis, men hvis dette fortsetter til mai blir det tøft for mange.

– Hva kan berge noen av bedriftene?

– Norsk sommerferie tidlig i juni og juli, hvis det er lov. Markedet i sommer blir veldig lokalt og regionalt, internasjonal trafikk er jeg usikker på om vi ser noe av.

Haga forteller at Visit Innherred har satt alle planlagte markedstiltak på vent.

– Vi jobber med å inspirere mot lysere tider og driver ikke salgsutløsende kommunikasjon nå. Vi ser at det er de gode initiativene med kreative matkonsepter og de som henvender seg mot publikum på en ny måte som vinner synlighet. Oppfordrer alle til å ta en sjekk hos seg selv for hva de kan gjøre. Alle kan gjøre noe. Nå er vi også spent på Fylkeskommunens bedriftsinterne opplæringsmidler som er sagt å være tilpasset blant annet opplevelsesnæringen. Vi må ikke miste motet, men stå sammen.