Da restaurantmarkedet stoppet opp kastet Blåfjell seg på nett

De har hatt utfordringer siden oppstarten. Så kom koronakrisa. Nå må de bygge opp en helt ny måte å distribuere fisken.

RØYE FRA LIERNE: Koronakrisa ga utfordringer for leveranser av røye fra John Helge Inderdal i Blåfjell AS. I løpet av kort tid fikk de på plass en nettløsning mot privatmarkedet og nå lærer Liverten dem å filetere fisk for å se på nye markedsområder enn restaurantbransjen.  Foto: Namdalsavisa

Nyheter

SØRLI: I februar fant endelig de ansatte hos røyeprodusenten Blåfjell AS hovedfeilen som hadde gitt vanskeligheter i produksjonen siden oppstart.

– Det er ikke noen hemmelighet at vi har hatt vansker med å få produksjonen til å gå helt på skinner. Det har vært mange runder med leverandør, og vi har hatt uavhengige selskaper inn for å hjelpe oss. Men til slutt var det en av våre egne ansatte som fant feilen i to pumper som ikke virket som de skulle. Nærmest på dagen forsvant alle de tekniske problemene vi har hatt, og nå skulle vi konsentrere oss om å tjene penger, sier gründer og daglig leder John Helge Inderdal i Blåfjell AS.


Blåfjell i hard motvind

20 arbeidsplasser og 120 millioner i investeringer kan nå ryke.


Etter noen uker der det meste gikk på skinner, ble det plutselig bråstopp igjen.

– Natt til 11. mars forsvant alle bestillinger. Det ble helt bom stopp i alt av leveranser på grunn av koronautbruddet, forteller han.

FISKEN VOKSER: Hver eneste måned legger fisken i anlegget til John Helge Inderdal på seg mellom 35 og 40 gram. Men det hjelper lite når de restaurantene som skulle kjøpe fisken har stengt dørene. 

Direktesalg via nett

Da snudde Blåfjell seg raskt rundt.

– I samarbeid med Smart Media og T:lab har man på rekordtid fått opp en netthandelsløsning for direktesalg av røye til forbrukermarkedet, forteller Håvard Belbo som er daglig leder hos T:lab, og svært fornøyd med løsningen.

Det hjelper på den anstrengte likviditeten.

– Samtidig er nettsalget – i tillegg til at vi gjennomfører en del bedriftsinterne kurs – med å holde arbeidsstokken i sving til nytt distribusjonsnettverk er på plass, sier Inderdal.


Ytterøykylling øker salget via netthandel

Hovedleverandøren til Adams matkasse, Godt Levert og Kolonial opplever en oppsving på netthandel.


De siste dagene har det vært mulig å bestille røye for levering på strekningen Lierne-Trondheim.

– Fredag kjører vi fra Lierne og til Namsos via Høylandet. Dette tilbudet slo godt an, og derfor ble det slakting onsdag. Torsdag kjøres over 200 kasser med røye ut fra Blåfjell, forteller Inderdal.


Gratishjelp til butikker:

Robert hjelper kriserammede bedrifter med å flytte handelen over på nett

– En god anledning til å prøve ut nettet som salgskanal, sier nettbutikk-gründer Robert Zwarg om koronakrisen. Nå gir han bort nettbutikker gratis for å påskynde digitaliseringen av kriserammede butikker.


Li-snadder bidrar

Via nettsalg og utkjøring får bedriften inn noe av de inntektene som har falt bort.

– Omleggingen av markedsstrategien innebærer behov for produktutvikling. Filetering og mindre pakker er sentrale tiltak, og Li-snadder bistår bedriften med opplæring i filetering. På litt sikt håper bedriften at man kan distribuere filetert røye via dagligvarekjedene, men på kort sikt blir det utkjøring direkte til trønderske kunder, forteller Belbo.

GLEDE SNUDD TIL SORG: Bare uker etter at de endelig fant feilen som ga dem store produksjonsutfordringer kom koronasmellen. Nå må John Helge Inderdal og samarbeidspartnere finne nye måter å omsette røya fra Blåfjell AS på. 

Dårlig timing

– Vi har brukt alt av tid og ressurser på å få teknikken til å fungere, og mens vi har drevet med det har vi i realiteten hatt bare én kunde. Det har vært behagelig siden vi da kunne konsentrere oss om en ting. Ingen hadde sett for seg en situasjon der denne kunden, som leverer til restauranter og storhusholdninger nedover i Europa, skulle få en ordretørke som dette. Men når alle hans kunder stenger dørene, så er det ikke behov for røye fra Blåfjell AS, sier Inderdal.

Stopp i leveransene gir problemer med likviditet.

– Fisken fortsetter å vokse, og totalt legger den på seg 35–40 gram i måneden. Det betyr at fisken vi har i anlegget blir bare mer og mer verdt. Utfordringene ligger i at kostnadene fortsetter å rulle selv om vi ikke har inntekter fra salg. Samtidig som kapitalen i firmaet øker på grunn av at det står mer fisk i anlegget så vil vi veldig fort slite med likviditeten, forteller han.

Leter etter løsninger

Blåfjell AS er allerede i god dialog med bankforbindelsen, og har bedt om å få tilgang på de ekstraordinære likviditetslånene som regjeringa har åpnet opp for.

– Samtidig jobbes det knallhardt med å omstille produksjonen til et nytt marked. Både her på anlegget, i styret og blant samarbeidspartnere ellers er det et vanvittig trykk for å finne nye produkter og nye salgskanaler. Jeg vil særlig framheve styret som er utrolig kompetente og veldig involvert i det som foregår, sier han.

Mye dreier seg om å vri produksjonen fra å gå til et profesjonelt marked i Europa over til forbrukerne i Norge og utlandet.

– Det er ikke bare enkelt. Utfordringa ligger i at det tar tid å opparbeide marked, og det tar tid å komme seg inn i vareflyten hos de store butikkjedene.

DRIVER SOM VANLIG: Røyeoppdrett er en biologisk produksjon, og det nytter ikke å stenge døra og gå heim for å vente på bedre tider. Fisken må ha akkurat like mye pass og stell nå underkoronakrisa som før. Foran fra venstre: Jens Berglund og Kjell Olav Bergli. Bak John Helge Inderdal. 

Situasjonen er utfordrende, men Inderdal har liten tro på at det skal være noe fare for at bedriften går over ende.

– Jeg har bygget opp to bakeri, men dette prosjektet har mye større potensial enn noen av dem. Ryker Blåfjell AS over ende, så blir det ikke startet opp igjen. Vi har også en kapital i at det står 140 tonn med topp kvalitet røye i anlegget som har en veldig stor verdi.

RESULTATREGNSKAP201820172016
Sum driftsinntekter5 826 0001 976 0001 702 000
Driftsresultat-8 403 000-6 433 000-1 530 000
Resultat før skatt-11 696 000-10 978 000-1 506 000
Årsresultat-11 696 000-10 978 000-1 506 000

Kilde: regnskapstall.no