Netthandelen har løftet seg til nye nivåer

Med mange stengte butikker, er handelen flyttet over på nett. Det gir dobbelt så travle dager for posten.

EKSPLOSIV ØKNING: Posten har travle dager under koronakrisen. Distribusjonsleder Øyvind Homstad ved Posten i Steinkjer forteller at antallet pakker som kjøres ut daglig er doblet.  Foto: Olav Lorentsen

Nyheter

STEINKJER: – Det er tydelig at folk sitter hjemme og bestiller litt mer enn før. Antallet pakker som kjøres ut er doblet den siste tiden, bekrefter distribusjonsleder Øystein Homstad ved Posten i Steinkjer.


Gratishjelp til butikker:

Robert hjelper kriserammede bedrifter med å flytte handelen over på nett

– En god anledning til å prøve ut nettet som salgskanal, sier nettbutikk-gründer Robert Zwarg om koronakrisen. Nå gir han bort nettbutikker gratis for å påskynde digitaliseringen av kriserammede butikker.


Han forteller at Posten på en vanlig dag kjører ut 250 pakker til privatmarkedet i Steinkjer. Nå under koronakrisen ligger det rundt 500.

– Det er bra med fart hos oss, og vi har vært forskånet for fravær og er i full drift, bekrefter Homstad.


Kristian (30) satset feriepengene på nettbutikk – nå omsetter han for seks millioner i året

Suksessformelen: Satt oppe om natta og gjorde avtaler med kinesiske fabrikker.


Bra trøkk også på bedriftspakker

Posten i Steinkjer distribuerer også pakker til Verran, Namdalseid, Flatanger og Osen – og Homstad kan fortelle om en lignende økning også der.

– Når det gjelder bedriftspakker er jeg litt mer usikker. Men det har vært bra trøkk også der, til tross for at mange har stengt, sier Homstad.


Nordmenn netthandlet for 128 milliarder i 2018

60 milliarder kroner ble brukt i utenlandske nettbutikker.


– Netthandelen har løftet seg til nye nivåer

Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge sier at Posten i mars leverte ut dobbelt så mange pakker i hele landet, sammenlignet med mars i fjor.

– Veksten har nok sammenheng med at det er mange som sitter på hjemmekontor og i karantene, mens det også er mange som kvier seg for å oppsøke steder med mange mennesker. Samtidig er det jo mange stengte butikker, og vi ser at netthandelen har løftet seg til nye nivåer, sier Pettersen.

Eksplosiv økning i levering helt hjem

Han forteller at det som folk bestiller mye av er varer innefor sjangerne skjønnhet, helse, garn, bøker, elektronikk og klær.

– Så ser vi også at det er en økning innenfor tjenester der man bestiller levering hjem til postkassen eller hjem på døra, mot for å hente pakkene på et utleveringssted. Der har det vært en kraftig vekst. Flere vil ha varene sine levert helt hjem, sier Pettersen.

Økningen for Pakke i postkassen er eksplosiv, og et par dager i denne uken har den vært på nesten 150 prosent på landsbasis. Det gjør tjenesten mer populær enn i høysesongen rett før jul, selv om andeler pakker totalt er mye større før jul.

Har økt vektgrensen

– Posten ønsker å bidra slik at innbyggerne i Norge får en så enkel hverdag som mulig også i en krisetid. Derfor har vi midlertidig økt vektgrensen på sendingene fra to til fire kilo. Det gjør at flere får glede av tilbudet, sier Tone Wille.

Ifølge pressesjef Pettersen ligger tallene for Midt-Norge over landsgjennomsnittet, både når det gjelder utkjøring av pakker og bestilling av varer helt hjem.