Veien til NM:

Storken Media UB med nytt syn på film og foto

Storken Media UB mener fylket trenger yngre folk bak kameraet.

MEDIEGJENG: Fra venstre: Ottar Stornes, Simen Knudsen, Alexander Balhald, Markus Hårstad og Simon Dahl Sæther utgjør Storken Media UB i Levanger.  Foto: Privat

Nyheter

LEVANGER: Ti ungdomsbedrifter fra Trøndelag kjemper denne uka i NM for ungdomsbedrifter. En av dem er Storken Media som er et film- og fotoselskap med utspring i Levanger videregående skole.

Har filmet Rotmo

Storken Media reklamerer med at de kan gjøre alt fra privat foto og film til seriøse reklamer og markedsføringmateriale. I fjor fikk de blant annet i oppdrag å produsere en Hans Rotmo-konsert i Olavshallen. Konserten ble publisert 1. mai i år.

– Dette har vært et av de mest prestisjefulle og lærerike oppdragene vi har jobbet med. Dette var vår første flerkamera-produksjon hvor vi benyttet fire forskjellige kameraer, tre stasjonære og et håndholdt, opplyser ungdomsbedriften.


Veien til NM:

Bølgekraft fra Current UB gikk til topps i NM

Ungdomsbedrift fra Thora Storm vant NM-prisen for beste ungdomsbedrift 2020.


Lokal konkurrent

Ideen til Storken Media UB var å starte et mediaselskap som kunne konkurrere lokalt, men også strekke seg lengre enn det. Med hjelp fra deres unge syn og ideer for problemløsning kan de bringe nye ideer til bordet. Deres visjon er å ivareta minner for det private markedet og skape verdiskapning hos bedrifter.

– Hvorfor har dere valgt å se nærmere på produksjon av film og foto?

– Vi valgte å se nærmere på dette feltet for det var både noe som interesserte oss og som vi har jobbet med i flere år gjennom å gå medier og kommunikasjon på Levanger VGS. Vi startet mye tidligere enn de fleste, med oppstart av bedrift allerede i mars 2019, forteller daglig leder Alexander Balhald.

Han forteller at de etablerte ungdomsbedriften så fort de kunne fordi de så en gylden mulighet for å gå inn i film og fotomarkedet tidlig.

– Vi fikk fort oppdrag og omsetning. Film- og fotobransjen, ihvertfall her nord i Trøndelag, har godt av at noen unge folk som oss kommer inn og har et litt annet syn på hvordan problemstillinger skal løses. Det gjør oss konkurransedyktige i markedet, mener Balhald.

Hva håper dere å oppnå med Storken Media UB i fremtiden?

– Hva framtiden for Storken bringer er fortsatt litt uklart, men vi har som mål å tjene 100.000 kroner før avvikling. Vi nærmer oss med en omsetning på 90.000 kroner nå. Etter det målet er det litt uvisst hva som kommer til å skje med Storken. Det eneste som er sikkert er at Storken Media kommer til å leve videre, bare ikke med den samme gjengen som en gang satt på et grupperom og bestemte seg for å starte ei mediebedrift, sier Balhald.


Ungdommer fra Verdal til topps med bedrift

200 elever har gjennomført digitalt fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter i Trøndelag. H2O fra Verdal vant i nord.


Storken Media UB fra Levanger videregående skole går Media og kommunikasjon.

Disse ungdomsbedriftene skal representere Trøndelag i NM:

  • Current UB - Thora Storm (beste UB sør, andreplass innovasjonspris, tredjeplass i HR/team og tredjeplass i Proneoprisen for beste samarbeid med næringslivet)
  • H2O UB - Verdal VGS (beste UB nord)
  • Humblebee UB - Thora Storm (førsteplass beste forretningsplan, beste kundeopplevelse på nett, BI-prisen for beste salgs- og servicebedrift, beste markedsføring og andreplass sosiale entreprenør)
  • Safe and Sound UB - KVT (førsteplass innovasjonsprisen, tredjeplass beste UB sør, tredjeplass beste markedsføring)
  • Storken Media UB - Levanger VGS (andreplass beste UB Nord og andreplass i Proneoprisen beste samarbeid med næringslivet)
  • Lær Lett UB - KVT (førsteplass Tindveds pris for beste kulturbedrift, førstepris beste sosiale entreprenør og andreplass beste UB Sør, andreplass BI-prisen for beste salgs- og servicebedrift)
  • Asey UB - Thora Storm (Førsteplass beste yrkesfaglige bedrift, andreplass Tindveds pris for beste kulturbedrift, tredjeplass beste kundeopplevelse på nett, tredjeplass BI-prisen for beste salgs- og servicebedrift, tredjeplass Størst verdiskapingspotensial)
  • Easy Active UB - Verdal VGS (Andreplass beste yrkesfaglige bedrift, tredjeplass Proneo-prisen for beste samarbeid med næringslivet)
  • SalmoTech UB - Thora Storm (Førsteplass i beste landbruks- og fiskeribaserte produkt og førsteplass i Proneoprisen beste samarbeid med næringslivet og førsteplassen i størst verdiskapningspotensiale. Andreplass Spleiselagets regnskapspris).
  • Clean Air UB - KVT (Førsteplass beste HR-bedrift/team, førsteplass i spleiselagets regnskapspris og førsteplassen i Storebrands bærekraftspris. Andreplass i Beste kundeopplevelse på nett, andreplass i Størst Verdiskapingspotensial. Tredjeplass i Innovasjonsprisen).

Fakta om NM

  • Digitalt NM for ungdomsbedrifter 2020 avholdes den første uken i mai.
  • Ungt Entreprenørskap står bak kåringen.
  • På NM for Ungdomsbedrifter møtes de beste ungdomsbedriftene fra hele landet for å vise frem sine forretningsidéer, produkter og tjenester til jurymedlemmer fra nærings- og arbeidsliv.