Solgte 6.000 flasker sprit i fjor - dobler produksjonen i år

I år skal By brenneri doble produksjonen, og satser på tre nye produkter i sommer.

SOMMERPRODUKTER: Hermod Fledsberg holder fram to av de tre nye produktene som lanseres fra By Brenneri denne sommeren. Til høyre står sjefsbrenner Svein Finne.  Foto: Bjørn Erik Øvrelid

Nyheter

STEINKJER: By Brenneri lanserte sin første gin for nøyaktig ett år siden. Nå har de solgt til sammen 6.000 flakser akevitt og gin siden oppstarten i mai i fjor. Halvparten av salget er akevitt, men Hermod Fledsberg ved brenneriet mener det er deres London dry gin som har potensial til å nå det største markedet.

– Det har gått sånn omtrent som forventet. Alt er i henhold til planen så langt, men vi mener vi har mulighet til å nå enda lengre med den orginale ginen vår. Den kunne med fordel vært i enda flere vinmonopol, sier Fledsberg.


2000 prosent økning i nettsalg av lokalbrent kaffe

Langøra kaffebrenneri sitt nettsalg har økt 2000 prosent i koronatiden.


Samtidig har den nylig lanserte sitrusginen blitt plukket opp av flere vinmonopol lenger sør i landet. Ifølge Fledsberg er de først ute i Norge med en slik variant.

– Vi har fått bestillinger fra vinmonopol i Oslo, Sandefjord, Fetsund og Tønsberg. Vi har aldri levert noe til noen av dem tidligere. Vi håper jo det gir mersmak, og blir en suksess, sier Fledsberg.

NYLANSERING: Ifølge Hermod Fledsberg er By Brenneri først ute i Norge med denne typen smaksgin. Nå håper han vinmonopolet plukker opp nylanseringen.  Foto: Bjørn Erik Øvrelid

Testet mye

– Vi har testet mange forskjellige smakstilsetninger, men det eneste vi syntes var skikkelig godt, var å bruke skallet av appelsin og sitron, sier Fledsberg.

I alt 170 appelsinskall og 40 sitronskall gikk med i produksjonen av 600 liter av sitrusgin. Fledsberg og medeierne i brenneriet har brukt mange timer på å smake seg fram til produktene som til slutt havner i vinmonopolets sortiment.

– Dette er noe vi synes er veldig godt. Det er ikke noe vi gjør bare for å pushe et produkt, sier Fledsberg.

LAGERPLASS: Brenneriet har utvidet lokalene og etablert lager. Fledsberg er imidlertid ikke overbevist om at spritsalget går spesielt godt i disse koronatider, selv om salget av øl og vil har økt.  Foto: Bjørn Erik Øvrelid

To nye akevitter

I løpet av sommeren lanserer de ytterligere to produkter. Det blir en sommerakevitt og en taffelakevitt.

– De tradisjonelle akevittene kjøpes jo ofte av menn. Gin kjøpes ofte av menn, men vi mener disse produktene er like gode for begge kjønn. De nye produktene våre har kanskje en litt bredere appell i tillegg, så vi håper jo at flere vil prøve disse når de kommer for salg, sier Fledsberg.


Nå er dette hotellet historisk

Speilsalen på Britannia hotel inn på lista over De Historiske Hotel & Spisesteder.


Svein Finne hevder han startet som vikar for assistenten, men nå jobber han to til tre dager i uka som destillatør. Fledsberg sier at de satser på å doble produksjonen av akevitt i år.

– Vi skal produsere dobbelt så mye akevitt i år, og vi har kapasitet til å produsere og selge mer gin. Vi satser videre, sier han.