Smart Media kom med en idé som overrasket Blåfjell AS - nå lanserer de nytt produkt

Salg av røye til privatkunder hjalp Blåfjell AS i Lierne over kneika da koronakrisa satte inn.

UTLEVERING: Wilhelm Belbo har ansvaret for logistikk og utkjøring av fisk til kundene. Han sjekker om bestillingen er mottatt og sørger for at alle får varene sine. 

Nyheter

LIERNE: Siden alle restauranter stengte ned i mars var Blåfjell i Lierne avhengige av å selge fisken sin andre steder. Løsningen ble å opprette en nettbutikk rettet mot privatmarkedet.


Da restaurantmarkedet stoppet opp kastet Blåfjell seg på nett

De har hatt utfordringer siden oppstarten. Så kom koronakrisa. Nå må de bygge opp en helt ny måte å distribuere fisken.


Skeptisk leder

Ideen og løsningen fra Smart Media sørget for at privatpersoner kunne bestille på nett og hente fisken direkte på ulike steder i Trøndelag. At det skulle vise seg å fungere svært godt, var daglig leder John Helge Inderdal skeptisk til.

SATSET ALT: John Helge Inderdal har satset alt på å lykkes som gründer. Etter å ha bygd opp to nasjonale bakerier, er han nå i full gang med oppdrett av røye i selskapet Blåfjell. Starten har bydd på mange utfordringer, med Inderdal har klokkertro på at fisk er framtida og at de vil lykkes til slutt.  Foto: Erlend Malmo

– For det første hadde vi ingen erfaring med denne type salg. Vi hadde ikke tidligere hørt om oppdrettsfirmaer som selger produkter over nett. Jeg trodde ikke det var noen sjanse for å nå et slikt marked. Jeg var ikke klar over mulighetene til å nå forbrukerne direkte slik som dette og ble overrasket over det, sier han i en pressemelding.

KORONASMELL: Blåfjell i Lierne så ut til å ryke på en real koronasmell, men så fikk de digital omstillingshjelp.  Foto: Privat

Hadde ikke noe valg

Han er imidlertid klar på at en er avhengig av å levere et visst volum for levering kombinert med et godt utbygd salgsapparat.

– Vi hadde ikke noe annet valg enn å prøve ut dette, sier han.

Da de begynte å lete etter nye salgskanaler så Inderdal først mot dagligvaremarkedet.

– Jeg kjenner jo dagligvaremarkedet godt etter 25 år med lefser. Det er et tungt apparat å sette i gang, sier han.

Nye produkter

Et produkt som røye som er eksklusivt faller derfor noe gjennom. Inderdal legger imidlertid ikke skjul på at de fortsatt jobber med å finne løsninger også her.

– I framtida ønsker vi å nå bredest mulig ut. Vi jobber også med å utvide sortimentet vårt både på røkte produkter og fileter som vi vil tilby utpå sommeren. Vi setter inn en filetmaskin nå, og jeg tipper vi klarer å tilby fileter i juli. De regner jeg med at vi når et enda større kundesegment, sier han i pressemeldingen.


Blåfjell i hard motvind

20 arbeidsplasser og 120 millioner i investeringer kan nå ryke.


Nettsalget av røye til private forbrukere bidro til redde Blåfjell fra store tap. Samtidig fikk de kjøpt seg litt tid. Det hadde nemlig ikke vært mulig å lete etter nye salgsmuligheter og vente på at det gamle markedet skulle åpne igjen uten noen form for inntekt. Framover vil nettsalget bestå.

Hva har dere lært av denne krisen?

– Det er synd at slike kriser skal dukke opp og at en skal bli mest kreativ når det brenner som mest. Dette kunne vi dratt i gang mye tidligere. Det viktigste vi har lært er at vi må ha et mye større og bredere nedslagsfelt både i inn- og utland, sier han.

Skal bite seg fast

Inderdal er klar på at røye fortsatt utgjør et lite marked og at en av de største truslene er at at en ikke har opparbeidet seg et stort marked. Det er fortsatt mange som ikke har smakt røye.

– Det må jobbes med dette fordi markedet er så lite. Vi er fortsatt små, også på eksport. Både her og på hjemmemarkedet skal vi bite oss mer fast, sier Inderdal.


– 3.000 arbeidstimer i året har kostet meg privatlivet

I 30 år har John Helge Inderdal (63) vært gründer. Han har bygd opp to nasjonale bakerier og et hypermoderne oppdrettsanlegg som han bruker all sin tid på.


Miljøvennlig produksjon

Blåfjell i Lierne produserer røye fra sitt lukkede landbaserte anlegg. Fisken produseres i et anlegg der 99 prosent av vannet gjenbrukes . Her brukes det ingen kjemikalier eller antibiotika i produksjonen.

Selge fisk på internett

Digital markedsfører i Smart Media, Therese D. Laugen, sier at det å skulle selge tonnevis av fisk via internett var en ny opplevelse.

– Dette var en hastesak. Vi satte i gang veldig kjapt, hvor vi samlet et team og gjennomførte en intern workshop. Der kartla vi målgrupper, område og alder på de vi skulle nå ut til med vår markedsføring, sier hun.

Laugen sier at det er avgjørende å ha slike kartlegginger før man gjennomfører en kampanje for å kunne lykkes i sitt arbeid.

– Tilbakemeldingene vi har fått har vært ekstremt gode, og det er utrolig gøy å se at en av våre kunder lykkes, sier hun.

Det er første gang Smart Media har vært med på helomvending fra salg mot restaurantbransjen til salg mot privatpersoner.