På tre år har Smart Media doblet antallet ansatte:

Nå ansetter Alexander én person i måneden

På reisen fra nettsideprodusent til fullverdig digitalbyrå har Smart Media åpnet dørene for mange nye ansatte. Gründer Alexander Kjølstad lover fortsatt utvikling.

FRAMOVERLENT: Smart Media investerer tungt i humankapitalen. Med seks nye ansatte de siste månedene kan gründer og daglig leder Alexander Støvik Kjølstad slå fast at arbeidsstokken teller 40 personer. 

Nyheter

STEINKJER: – Forskjellen er enorm. Vi har gått fra å være en produsent av nettsider til å bli et fullverdig digitalbyrå.

Slik oppsummerer gründer, daglig leder og eier Alexander Støvik Kjølstad utviklingen i Smart Media, søsterselskapet Camerat (film, animasjon og streaming) og morselskapet Smart Norway. I løpet av de siste tre årene har «Smart-universet» doblet antallet ansatte fra 20 til 40.

I løpet av det siste halvåret har veksten virkelig skutt fart:

– Skal vi se; en, to, tre, fire, fem, seks personer fra desember til april, summerer Kjølstad.

Takten i nyansettelser betyr at selskapet han leder i snitt ansetter mer enn én person i måneden.

SAMMEN IGJEN: De ansatte i Smart Media er tilbake på kontoret etter mange uker med isolasjon på hjemmekontor. Foruten Alexander Støvik Kjølstad (nummer fire fra venstre) er Sondre Bratlandsmo (til venstre), Bård Egil Eilertsen, Joy Chuang og Andreas Buarø ferske fjes i bedriften. 

Mye mer enn nettsidesnekring

– Vi utvikler og drifter fortsatt nettsider. Per i dag har vi rundt 850 kunder i dette segmentet. Årsaken til at vi vokser såpass mye, er imidlertid at vi har satset målretta på å også levere innhold og strategisk og langsiktig rådgiving til kundene våre. Vår overordnede målsetting er å hjelpe kunder med å vokse. Det kan handle om tekniske løsninger som forenkler og automatiserer salgsprosessen i bedriftene, eller prosesser som hjelper aktører med å effektivisere prosesser og samhandling internt, forteller Kjølstad.

For å innfri forventningene til et komplett digitalbyrå, har Steinkjer-bedriften knyttet til seg kompetanse innen tekstproduksjon, markedføring, visuell identitet, design, foto, animasjon, strategi og teknologi for å kunne tilby et større spekter av tjenester. Målet er å ha det meste av kompetanse i eget hus, selv om selskapet fortsatt når ut i markedet gjennom en rekke samarbeidsavtaler.

Digitaliseringen skyter fart

Kjølsvik legger ikke skjul på at det vært krevende å ta inn nye personer midt i den største omveltningen i moderne norsk arbeidslivshistorie.

– Vi har nyansatte som var én dag på kontoret før alle ble sendt på hjemmekontor. Det gjør jo innrulleringen ekstra interessant, for å si det sånn. Samtidig må jeg si at jeg er imponert over måten samtlige har taklet koronasituasjonen på. Fra å sitte samla på kontoret én dag, var alle parat på hjemmekontor med alle løsninger klare klokka åtte neste morgen. Helt enestående, sier Kjølstad.

– Noe av det første vi gjorde da krisen var et faktum, var å sette oss et felles mål om at vi skal komme styrket ut av dette. Det mener jeg bestemt at vi har lyktes med, for vi har vært gjennom en relativt omfattende omstilling i måten vi arbeider på. Krisen har gitt oss en del nye verktøy og gjort oss bedre, fortsetter han.

– Har det vært krevende?

– Utvilsomt. Og grunnleggende positivt. Hvis vi ikke er i stand til å endre oss, kommer vi til å dø. Vi veit at vi kommer til å bli utfordra, både av globale aktører og kloke hoder som tenker ut nye måter å gjøre ting på.

INNOVASJON I KRISETIDER: Smart Media kommer styrket ut av krisen, mener Alexander Støvik Kjølstad. Det vil også bedrifter som tar digitaliseringen på alvor gjøre, understreker han. 

Iveren etter digital omstilling gjør seg også gjeldende i andre bedrifter, noe som åpner dører for videre vekst for Smart Media. Når krisen stenger tradisjonelle markeds- og distribusjonskanaler, ser mange seg om etter digitale løsninger for salg og distribusjon av varer og tjenester.


Smart Media kom med en idé som overrasket Blåfjell AS - nå lanserer de nytt produkt

Salg av røye til privatkunder hjalp Blåfjell AS i Lierne over kneika da koronakrisa satte inn.


– Vi står i en situasjon som tvinger fram endring hos mange. En del har nok gått med tanker om å omstille seg, men nå er det umulig å lure seg unna. Det er alltid slik at kriser skaper innovasjon, og de bedriftene som er dyktige nok bil komme styrket ut – det er jeg helt sikker på, sier Kjølstad.


Nå tvinges bedriftene til å bli digitale:

– Mye av det vi lærer nå, tar vi med oss etter at krisen er over

Nå tvinges arbeidslivet over på digitale løsninger. Det gir mer å gjøre for leverandørene.

For to år siden startet Steffen nettbutikk på hobbybasis. Nå har omsetningen eksplodert

I snart to år har Steffen Johansen drevet Jakt og Friluftsliv AS. Etter koronautbruddet har salget i nettbutikken skutt i været.


Utelukker ikke internasjonalisering

– Hvordan ser veien videre ut for Smart Media?

– Vi kommer fortsatt til å ha en viss vekst i antall ansatte, men fokuset framover er vel så mye retta mot å ta ut gevinsten av all kompetansen i selskapet og tjenestene som vi tilbyr. Det betyr at vi kjører forbedringsprosesser internt. Vi har noen områder som vi har lyst til å bli helt rå på, avslører gründeren.

Han utelukker ikke at selskapet på et eller annet tidspunkt kommer til å satse internasjonalt, men det blir ikke med det første.

– Vi er allerede rigga for det. Men hvis vi først skal satse i den retninga, skal vi gjøre det skikkelig.

Digital klynge

Steinkjer vil uansett være basen for det raskt voksende bedriftseventyret. Det er ingen dum plass å være, mener Kjølstad. Byen er vertskap for en voksende digital klynge som gir markedsmuligheter, kunnskap og muligheter for knoppskyting.

– Én ting er jo kompetansen vi har i egne rekker. Rundt oss har vi aktørene bedriftene i Drivhuset, hvor vi allerede samarbeider på kryss og tvers. Innocamp, med Nord universitet i spissen, bidrar med ny kunnskap innen blant annet digital transformasjon. Under samme tak finner vi også utviklingsaktører som T:lab og Innovasjon Norge. Det er et privilegium å kunne gå tørrskodd idé til ferdig finansiert prosjekt, mener Kjølstad.


Lars Hovdan Molden ble historisk etter digital disputas på Steinkjer

Hvorfor er det slik at noen bedrifter makter å fornye seg, ofte gang på gang, mens andre går overende i møte med større endringer i sine omgivelser?


HYLLER STEINKJER: Enkelte rynket på nesen da Steinkjer forsøkte å profilere seg som Trøndelags Silicon Valley rundt årtusenskiftet. 20 år senere sørger den digitale klyngen på Innocamp for at «IT-byen Steinkjer» dyrker knoppskyting og gir muligheter til Alexander Kjølstad og andre kodehoder. – Det er et privilegium å kunne gå tørrskodd idé til ferdig finansiert prosjekt, sier gründeren. 

Tallenes tale

Smart Medias ferske 2019-regnskap viser at selskapet øker på både topp- og bunnlinja. Omsetninga for fjoråret endte på 16,1 millioner kroner, opp 18 prosent fra 13,7 millioner i 2018. Resultat før skatt endte på 777.000 kroner, en solid bestenotering i selskapshistorien.