Vinkongen Sigurd Wongraven lanserer sin første øl: – Vi vil vise fram vårt ypperste potensial når det gjelder kvalitet

Etter nærmere åtte år på planstadiet har den utflytta overhallingen fått med seg en av landets største ølpionerer på laget. Fredag kommer den første ølen i polhyllene.

UTVIDER PORTEFØLJEN: Sigurd Wongraven (44) har blitt en av storselgerne av vin på Vinmonopolet. Nå har han og ølpioneren Kjetil Jikiun gått sammen for å lage et sommerøl som skal holde et skyhøy nivå. – Kjetil fikk velge det han trengte for å få til et brygg som var så bra som overhodet mulig, sier Wongraven.  Foto: Marius Viken

FØRST UT: Wongraven saison er det første ølet Sigurd Wongraven lanserer, og det slippes på markedet 3. juli. Ølet slippes i to omganger, og det lages kun 9.000 flasker i år.  Foto: Pressebilde

Nyheter

OSLO: Svartmetallmusiker og utflytta overhalling Sigurd Wongraven (44) har i løpet av de siste ti årene blitt en av landets mest suksessrike vinmakere, og solgte nær en million liter av sine tre hovedviner på Vinmonopolet i fjor.

I tillegg til vinproduksjon har han de siste 7-8 årene også hatt konkrete planer om å lage øl. 3. juli er det klart for lanseringa av det første ølet, Wongraven saison.

Helt siden Wongraven bestemte seg for å lage øl var det ølbryggeren Kjetil Jikiun han helst ville ha med på laget. Han er en av de store pionerene i norsk ølbrygging og var med på å starte bryggeriet Nøgne Ø tidlig på 2000-tallet. Det ble initiert et samarbeid, men de klarte ikke å finne en plattform å gjøre det på.

For et par år siden tok de opp tråden igjen, og ville prøve å starte noe nytt fra bunnen sammen. Ei heller det ble noe av, ettersom det er krevende å starte et stort bryggeri fra bunnen.

I fjor ble 90 prosent av aksjene i Wongraven Wines AS solgt til Vingruppen AS, som er heleid av Arcus-gruppen. Det nye samarbeidet ga plutselig en mulighet til å realisere øl-planene.

– Da Arcus inngikk et formelt samarbeid med Wongraven Wines fikk vi en ultrasolid plattform, sier Wongraven til NA.

Dermed ble Kjetil Jikiun kontaktet, og endelig fant de to ut hvordan man skulle legge opp samarbeidet.

– I stedet for å snakke fram og tilbake med bryggmesteren jeg skal samarbeide med, skal bryggmesteren jobbe for Wongraven. Jeg vet rett og slett hva jeg vil lage, og leier inn en bryggmester som er engasjert av Wongraven Wines til å utføre oppgaven. Det var klart og tydelig, og han var interessert. Så var vi i gang.

– Koste hva det koste vil

Det var lagt planer for lansering i 2020 og inn i 2021, men koronapandemien sørget for å stikke kjepper i hjulene for mange av planene. Wongraven var imidlertid ikke innstilt på å legge alt på vent.

– Jeg sa at nå er alt dette med øl blitt satt på vent i åtte år, så vi må få til noe nå. Noen av bryggene vi skal lage er du avhengig av å reise for å få til, så det vi kunne gjøre nå var å få til et sesongbrygg.

Valget falt på det tradisjonsrike gårdsbrygget saison, som de ikke trengte så lang tid på å få til. Jikiun bor nå på Kreta hvor han har et lite mikrobryggeri, og sammen med Wongraven ble det lagt en plan.

– Vi definerte smak og aromaprofil på forhånd, hvorpå Kjetil skulle lage testbatcher i mikrobryggeriet, sende dem med ekspress til Arcus sine lokaler, og så skulle jeg smake og gi tilbakemeldinger undervegs. Jeg fikk også batcher med originalbrygget og en tørrhumla variant, hvor jeg kunne jobbe med å blande de to.

Wongraven omtaler prosessen som fryktelig omstendelig.

– Det var et uttrykk for at «pokker, nå har det nesten blitt en livsstil å utsette dette». Så nå skulle vi gjøre det, koste hva det koste vil, sier han.

Resultatet er nå to batcher, hvor en er ferdigbrygga. De første flaskene er på plass og lanseres på Vinmonopolet førstkommende fredag. Det er snakk om små volum, hvor den første består av 3.200 flasker, og den andre som kommer i august er på 5.800 flasker.

VINKONGE: Sigurd Wongraven har hatt stor suksess med sine kritikerroste viner de siste ti årene, og solgte nær en million liter i Norge i fjor. Vininteressen vil også prege ølsatsinga hans. – Jeg er en fyr som først og fremst er glad i vin, men er veldig glad i øl som har vinøse kvaliteter.  Foto: Marius Viken

Butikkøl kommer senere

I første omgang blir Wongraven-ølet kun tilgjengelig på polet, men den utflytta overhallingen har større planer.

– På sikt kommer jeg garantert til å lage butikkøl. Akkurat nå vil vi vise fram vårt ypperste potensial når det gjelder kvalitet. Alkoholprosenten gir også mer smaksintensitet, fylde og konsentrasjon, sier Wongraven, som er forberedt på at det vil bli stor etterspørsel av ølet.

– Jeg forventer veldig stor interesse. Det har lenge vært snakk om å lage vesentlig mer, og det er knytta forventninger til dette. Jeg tok en beslutning om ikke å ha en større lansering i denne omgang. Nå har vi laget et sommerbrygg, og vår plan er å fokusere på sommeren nå.

Det er planer om flere øltyper etter hvert, og Wongraven forteller at surøl er det neste prosjektet.

– Surøl er det som ligger mitt hjerte nærmest som konsument. Men det får vi ikke til uten at jeg og Kjetil kan reise fritt rundt. Så det må vente, sier Wongraven, før han legger til:

– Jeg er en fyr som først og fremst er glad i vin, men er veldig glad i øl som har vinøse kvaliteter – øl som har en kompleksitet på smak og aroma som du finner i gode viner. Jeg har en tendens til å styre bort fra det jeg opplever som endimensjonale øl. Som tørsteslukker, vekker det ikke interesse. Men er det sammensatt på duft og smak og du kan nyte det fordi at det er et flott brygg, da er jeg interessert.

Kompromissløst øl

Med bakgrunn fra henholdsvis vin og øl har Wongraven og Jikiun ulik spesialkompetanse, og har definerte roller.

– Jeg er arkitekten, og han er snekkeren.

– Hvor viktig tror du det er at du har et etablert varemerke når du satser på øl?

– Wongraven er en kjent merkevare, både for polet, kunder og presse. Det kommer nok til å veie tungt. Det har vært en overetablering på øl, det er fryktelig mange som vil noe og lager gode brygg – og det er jo bare gøy. Men det er ikke nødvendigvis bærekraftig business å gjøre det. Det har vært mange konkurser og det er mange som jobber dobbelt for å få til å gå rundt. Litt av problemet med håndverksøl er at det er langt flere produsenter i Norge enn det er konsumenter.

Det er også dette nisjemarkedet han sikter seg inn på i første omgang.

– Vi skal ikke utfordre Ringnes og de aktørene der på volum, vi går rett inn i håndverksegmentet.

Wongraven har stor tro på å lykkes med det første ølet, som han mener holder høyt nivå – og som vil skille seg ut i mengden.

– Jeg går så inn i det jeg gjør og det er knytta til meg personlig. Det er få som har mer anerkjennelse i bryggfaget enn Kjetil. Selv om det «bare» er et sommerøl vi lager, er det en ting som er sikkert – det må bli alle saisoners mor. Du skal tenke «dæven, det her var en skikkelig saison», det må ikke være noen tvil. Kjetil fikk velge det han trengte for å få til et brygg som var så bra som overhodet mulig.

Internasjonal satsing

Som nevnt solgte Wongraven store deler av selskapet sitt i fjor, og ser mange fordeler med dette.

– Plattformen er mer solid rundt det hele. Det er mindre av administrative funksjoner som jeg i stor grad har vært involvert i uten å ha så lyst selv. Nå ligger administrasjonen i Arcus, så da jobber jeg mer med produksjon.

Et av formålene med at Vingruppen investerte i Wongraven Wines i fjor var at vinene skulle lanseres internasjonalt. Hele porteføljen av viner skulle slippes i Sverige, men korona førte til at kun en av vinene er gjort tilgjengelig der foreløpig. Satsinga i Tyskland er også satt på vent.

– Det er mye usikkerhet i svensk økonomi, så den storstilte satsinga som ville medført massiv reisevirksomhet, er ikke mulig nå. Så vi har tilgjengeliggjort en av vinene og ser hvordan det går. Vi har også fått positive signaler fra Tyskland nå.

Når det kommer mer øl fra Wongraven er fortsatt uvisst, men han forsikrer at det kommer så fort det lar seg gjøre.

– Jeg tror vi må vente til andre siden av sommeren for å reise og få ting gjort. Jeg håper å komme i gang for fullt i 2020, og få til det vi opprinnelig hadde planlagt i 2021.

Sigurd Wongraven  Foto: Marius Viken