Byttet ut kua for toget

1. januar var det slutt på melka for Torger Haugen og samboeren Elizabeth Hamsund.

TURISTMAGNET: Toget over lakseelva Namsen trekker til seg mange ulike turister, men Torger Haugen forteller om færre åpningstider for forbipasserende på utkikk etter kaffe og vaffel i år.  Foto: Elin Sofie Lorvik

Nyheter

OVERHALLA: Namsen Salmon & Train Experience i Overhalla krever sitt.

– Vi gapte over for mye, rett og slett. I januar sluttet vi med melk for å kunne gå helt inn for den næringen vi driver her på toglinja, forteller Haugen som driver dette stedet sammen med samboer Elizabeth Hamsund.

– Vi måtte ta et valg og vi skulle ha tatt det tidligere.

Vill idé

I mai 2017 åpnet de det som i utgangspunktet var en vill idé; et tog på ei bru over den flotte lakseelva Namsen.

SATSER FULLT PÅ TOGET: 1. januar var det slutt på melka for Torger Haugen. Nå er det Namsen Salmon & Train Experience som gjelder.  Foto: Elin Sofie Lorvik

– Vi hadde ikke begynt på om vi visste hvor mye arbeid det er. Først er vi ingen ungdommer lengre og at dette skulle ta så av hadde vi aldri drømt om. Likeledes all den medieoppmerksomheten vi har fått. Det eneste vi har gjort er å ha meldt oss inn i Visit Namdalen og sammen med Trøndelag Reiseliv og Visit Norway har de profilert oss ut i den store verden, sier Haugen og medgir at det er helt fantastisk når folk er helt i hundre og gir oss positive tilbakemeldinger.

– Det er drivkrafta vår. Vi vil skape en unik opplevelse for de besøkende.

Elvelangs Namsen

Som eneste sted i Overhalla, ennå, har laksetoget fått bli med i samarbeidet Elvelangs Namsen.

– Sammen med fem andre initiativtakere fra Grong har vi startet Elvelangs Namsen. Vi har søkt informasjon fra Den gyldne Omvei i Inderøy og Route 26 i Stjørdal for oppstartshjelp. Nå kan vi jobbe sammen og reklamere for hverandre. Felles åpningstider er også en fordel, mener Haugen.

Forbeholdt laksefiskere

Han forteller at de har ikke mulighet til mer enn to åpningsdager i uka for drop-inn besøkende fordi de har en del fiskere og bestillinger av lunsjer og middager som begrenser åpningstidene.

– Vi hadde fulle åpningstider i fjor, det kostet i timer, og så var det veldig væravhengig. Var det finvær kom det ikke folk. I år er det krympet ned og vi har fått besøk av mange andre turister.

I juni er toget forbeholdt laksefiskere, men i juli og august er det mulighet for overnatting, eller kaffe og vaffel høyt over laksens sprell. I tillegg har de arrangement, lunsjservering og middagsservering på bestilling.

2019-resultatet

2019-resultatet er ikke offentliggjort ennå, men Haugen opplyser at det ikke ble så godt som ønsket av flere grunner.

– Det er et resultat som bærer preg av at vi hadde gården og melkproduksjon; samtidig. Det ble for mye, vi måtte si en del nei og det ble ikke en god økonomisk løsning for oss noe sted. I tillegg tappet det oss energimessig. Skal vi gjøre Namsen Salmon & Train Experience må vi være 110 prosent på og yte maks service. Nå har vi kuttet ut melka og gått over til en mindre krevende produksjon med kjøtt og ammeku- produksjon, sier Haugen.

Koronastengt

Han forteller at de også har fått merke koronaen på kroppen.

– Vi skulle åpne i april, det gikk ikke, i mai kansellerte alle reiseselskapene og det ble en og en halv måned uten drift. 31. mai ble første åpningsdag denne sesongen. Heldigvis hadde vi ikke så mange utlendinger på booking, og de vi hadde har bare flyttet over til neste år, sier Haugen.

I resten av sesongen er det stort sett fullt belegg på alle 10 kupeer med 20 senger, samt to hytter, og flere ville ideer er i emning.

Rydder mer toglinje

En av dem kan han snakke om.

– Jeg tror vi får med BaneNOR på å rydde for dresinturer til Traktorpikene på Jørem. Vi har ryddet 3,5 kilometer toglinje per nå og vi har 50 meter igjen til vi har ryddet til Øyheim stasjon; men tenk så flott å kunne ta handleturen elvelangs via dresin til Grong, sier Haugen.