Her tas årets svenskehandel

Obs på Steinkjer har opplevd dobling av tobakksalget, og opptil 70 prosent økning i omsetningen av øl og brus. Summene som forsvinner over grensa betyr mye for lokale arbeidsplasser, mener butikksjefen.

ØKNING: Anders Åstrøm ved Coop Obs i Steinkjer forteller at salget av brus har skutt i været i det siste.  Foto: Elfi Leinan

Nyheter

Der svenskene taper, vinner lokalt næringsliv. I 2019 vokste grensehandelen med 15,1 prosent fra året før, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I år har Trønder-Avisa omtalt hvordan tobakk- og ølsalget har eksplodert i kommuner langs svenskgrensa.

Spesielt Vinmonopolet har merket enorm omsetningsvekst, og trenden er tydelig også lenger inn i landet.

– Brutal vekst

Coop Obs på Steinkjer hadde en nedgang i handelen i starten av koronapandemien, men siden midten av april har handelen eksplodert.

– Vi har hatt ganske brutal vekst. Vi har tatt igjen det vi mistet og vel så det, sier butikksjef Geir Ove Reitan.

I juni vokste omsetningen med 31 prosent fra samme måned 2019. I mai var tilsvarende vekst 20 prosent. Reitan mener de nå har fått store deler av svenskehandelen.

– Veksten er stor innenfor de fleste varegrupper, men spesielt på typiske grensehandelsvarer som øl, tobakk og brus, sier Reitan.

Tobakksalget har blitt doblet, og innenfor øl og mineralvann har salget økt med 60-70 prosent.

Betyr noen arbeidsplasser

Reitan mener at omsetningen hjelpes av fint vær og at hjemmetid velges fremfor uteliv, men først og fremst er det fraværet av svenskehandelen som gir utslag.

– Med en sommer uten handelslekkasje til Sverige, der nordmenn ferierer i eget land, vil trolig denne trenden vedvare, tror butikksjefen.

Nå er det ikke utenkelig at Sverige kan gjenåpnes i løpet av sommeren.

– Vi er spent på det. Det blir sikkert roligere på tobakk og øl når grensene åpner igjen, sier Reitan.

I uke 28 var tobakk opp hele 122 prosent, og godterisalget hadde økt med 140 prosent fra året før. Salget av tobakk og drikke utgjør omtrent rundt 30 prosent av den totale omsetningen på Obs.

– Nå får vi se hvilke summer som forsvinner over grensa. Det er noen arbeidsplasser her også, sier Reitan, som naturligvis ønsker at folk skal handle lokalt.

Bruker mer penger på «svenskvarer»

Sparebank 1 SMN betjener 220.000 privatkunder i Midt-Norge, og har tidligere beskrevet for Trønder-Avisa hvordan trønderske kortkunders forbruksvaner har endret seg.

De siste ukene viser også mye høyere utgifter til dagligvarehandel og alkohol enn de samme ukene i året før. I uke 28 i år brukte Sparebankens kunder 199,3 millioner kroner på dagligvarehandel, mot 167,7 året før. Den samme trenden kunne sees også i de to foregående ukene.

I uke 28 brukte også kortkundene 18,8 millioner kroner på alkohol, mot 13,6 millioner året før.