Lars (37) driver et av to kanin-slakterier i Norge: – Det er jo veldig spesielt, men det er noe vi brenner for

Lars Bjarte Myren (37) driver et av to kaninslakteri i Norge, og merker en økende forespørsel fra folk som ønsker å spise kanin til middag.

IT OG KANIN: Lars Bjarte Myren (37) jobber som IT-ansatt på Nord universitet og er kanin-bonde og -slakter på fritiden.   Foto: Foto: Marthe Svendsen

Nyheter

LEVANGER (Nidaros): - Det er jo veldig spesielt, men det er noe vi brenner for.

Det sier Lars Bjarte Myren (37) som driver kaninproduksjon og kaninslakteri på Høgaunet gård i Levanger.

Torsdag ettermiddag har han møtt opp på REKO-ringens utsalgsplass ved IKEA, for å selge kaninkjøtt fra bagasjerommet på bilen sin.

Stemningen på den lille parkeringsplassen er familiær, og en kan høre diskusjoner om både vaktelegg og vaksinefritt dyrehold.

Myren står plassert midt på parkeringsplassen, med åpen bakluke på bilen, frysebokser med kjøtt og et stort skilt med den enkle påskriften: kanin.

– Kundene fant meg ikke før da jeg bare hadde gårdsnavnet. Når de ser skiltet med kanin, så skjønner alle at det er hit de skal. Det er jo ikke noen andre som driver på med det samme, sier Myren.

REKO: Lars Bjarte Myren møter ofte opp på REKO-ringens utsalg for å selge kaninkjøtt.   Foto: Marthe Svendsen

Stor interesse

Myren driver småskala kaninproduksjon og slakteri, og er en av kun to produsenter i hele Norge som holder på med kaninkjøtt, så vidt han vet. Inntrykket hans er at flere rundt om i landet nå vurderer å starte med kaninproduksjon.

For interessen fra forbrukere etter kaninkjøtt, har vært veldig god, skal vi tro Myren.

– Jeg er stort sett alltid helt utsolgt etter en utsalgsrunde på REKO-ringen. Jeg selger som oftest mellom 30–40 kilo kaninkjøtt på hvert utsalg, sier Myren.

UTSOLGT: Myren forteller at kaninkjøttet som oftest blir utsolgt ved utsalg.   Foto: Marthe Svendsen

Bærekraftig kjøtt

Han betegner kaninkjøtt som et smaksnøytralt kjøtt med et hint av sødme. Prisingen er i det øvre sjiktet, men ikke dyrere enn kilospris for biff, sier Myren. Kjøttet er bærekraftig, fordi kaninen krever ekstremt lite mat i forhold til kjøtt-utbyttet man sitter igjen med.

Myren hilser på en av sine kunder ved fornavn. Kunden kjøper en hel kanin, og forteller at han like godt kan partere kaninen selv.

HELE SLAKT: Kundene ønsker både oppstykket kanin-kjøtt og hele kaniner, som de selv kan partere.   Foto: Marthe Svendsen

Ifølge Myren kjennetegnes folkene som kommer til REKO-ringen av at de er opptatt av god mat, dyrevelferd og er veldig bevisste på hva de putter i kroppene sine.

– Det unike med REKO-ringen er jo at du får møte bonder selv, og kan spørre dersom du lurer på hvordan dyrene har det, sier Myren.

Variert kundebase

Myren deler opp kundegruppen sin i tre: de eventyrlystne som vil prøve noe nytt til middag, de som har vokst opp med å spise kaninkjøtt på grunn av foreldre eller besteforeldre, og personer som kommer fra land der det er vanlig å spise kaninkjøtt.

På kundelisten til Myren er det både navn fra Frankrike, Spania, Italia, Sveits og Polen.

KULINARISK EVENTYR: Myren merker seg at det er mange kunder som kommer fra sør-europeiske land. I tillegg ser han en voksende kundegruppe som er eventyrlystne, og ønsker å spise noe nytt.   Foto: Marthe Svendsen

Kanin-taco og ølgryte

Kaninkjøtt-selgeren pleier ofte å tipse førstegangskunder om gode oppskrifter, og sier det er viktig for å få kundene til å vende tilbake.

Kaninkjøtt krever nemlig en helt annen framgangsmåte enn tilberedelse av eksempelvis kyllingkjøtt. En kanin må langtidskokes, i minst førti minutt.

Myren selv bruker ofte å tilberede kanin i en langtidsstekt ølgryte, der kaninen står i ovnen over natta.

Kanin-taco er han og familien heller ikke fremmed for.

Men vi passer på at når ungene har besøk så sier vi alltid ifra når det er kanin i middagen. Vi vil jo ikke tvinge noen til å spise kanin, om de ikke vil det, sier han.

PLUKKA KANIN: Myren tipser ofte kundene sine om oppskrifter for å tilberede kanin-kjøtt. Her er hamburger med kanin-kjøtt, tilberedt på samme måte som pulled pork. Myren kaller retten for hamburger med plukka kanin.   Foto: Sondre Innvær

Litt tabu

For det er fortsatt et visst tabu knyttet til å spise kaninkjøtt, ifølge Myren. Han forteller at mange tenker på kaniner som kjæledyr og ikke som mat. Denne holdningen ønsker kanin-bonden å gjøre noe med. Han forteller at han og familien har fått få negative reaksjoner direkte, men at de har opplevd uhyggelige kommentarer på nett.

– Jeg har ikke noe imot at folk er skeptiske, så lenge de er det på en ok måte, sier han.

It-mann og kaninbonde

Myren jobber som IT-ansatt ved Nord universitet, og betegner seg selv som en måneskinnsbonde, noe som vil si at han har fulltidsjobb ved siden av. Det hele startet med en god idé fra svigerfar på gården, som selv er vokst opp med å slakte kaniner.

– Så stjal jeg ideen hans og fem år senere hadde vi en kanin-produksjon oppe og gå, sier Myren og ler.

Nå har han og familien 200 kaniner på det meste, der 30 av disse er hunnkaniner som brukes til avl. Fordi det ikke fantes slakteri som tok imot kaniner, bestemte Myren seg for å starte sitt eget i tillegg. Regelverket tillater han å slakte opp til ti tusen kaniner per år.

KANIN-BONDEN: På gården har Myren og familien 200 kaniner på det meste.   Foto: Marthe Svendsen

Interesse fra restauranter

Planen er å leve av gården på sikt, men da vil Myren ha flere strenger å spille på enn bare kaninkjøtt. Per i dag selger han kun kjøtt i området mellom Trondheim og Steinkjer, men han er sikker på at han kunne solgt mye mer dersom han distribuerte kaninkjøttet til butikker på landsbasis.

Og til neste år tenker vi å starte med å selge kjøtt til restauranter. Vi har allerede vært i kontakt med flere av restaurantene på topphylla i Trondheim, og de viser også interesse for kaninkjøtt, sier han.

NYTT MARKED: Fra neste år håper Myren på å komme i gang med å selge kanin-kjøtt til restauranter, og forteller at han allerede har merket at det er interesse blant restaurantene i byen.   Foto: Marthe Svendsen