– Dette er ikke bare en viktig milepæl for oss, men for hele dagligvarebransjen. Helt fra start har vi trodd at det er mulig å gjøre dagligvarer på nett så effektivt at vi kan konkurrere med lavpriskjedene på pris, samtidig som vi har bedre kvalitet og større utvalg. Og nå er vi her.

Det sier Karl Munthe-Kaas, med-gründer og administrerende direktør i Oda, i en pressemelding.

Onsdag melder selskapet at de reduserer prisene på 3000 varer og skal være en fast lavprisaktør. Det innebærer prisgaranti, og ifølge Munthe-Kaas lover han at de alltid skal matche Rema 1000.

– I høst nådde vi 300.000 unike kunder. Jo flere som handler, jo mer effektivt kan vi pakke og levere, og jo lavere blir prisene, sier Munthe-Kaas.

Ifølge Oda vil prisreduksjonen på dagligvarer spare gjennomsnittskunden 4000 kroner per år. Samtidig skal selskapet satse hardt på utvalg og kvalitet, med dobbelt så mange varer som lavprisbutikkene .

– Vårt system er enkelt og effektivt. Vi kan ta tusenvis av varer rett inn på lageret og rett ut til kunden på rekordfart, uten omveien via butikken. Det gir ikke bare ferskere og friskere mat, men også minimalt med svinn. Jo flere kunder vi får, jo mer effektivt kan vi drive, og jo billigere blir det for kunden, forteller Munthe-Kaas.

Oda er Norges største matbutikk på nett, og er i sin kategori blant selskapene med raskest vekst i Norden.

Selskapet ble startet i 2013 av ti gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere.

– Det er ingen hemmelighet at vi er forkjempere for mer åpenhet i matbransjen. Til nå har alt fra hvitevarer og sportsutstyr til forsikring og mobilabonnement hatt åpne prissammenligninger. Nå lanserer vi vår første versjon for dagligvarer på nett. Kundene kan i første omgang sjekke prisen på handlekurven sin mot prisene til Rema og vite at de får alt like billig levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.