Kystruteskipet ble annonsert som vinner av «Next Generation Ship Award» under «Ocean Leadership»-konferansen, som er en del Nor-Shipping 2022. Shippingmessa går av stabelen i Oslo denne uka.

Prisen går til det skipsprosjektet som kan vise til de største framskrittene og innovasjonene innen skipsdesign for energieffektivitet, fleksibilitet, teknologiutnyttelse og bærekraft for det kommende tiåret.

Ny teknologi langs tradisjonsrik rute

«Havilla Capella» er det første nybygget som ble satt i rute etter at rederiet Havila kystruta vant deler av anbudet på den tradisjonsrike kystrutefarten mellom Bergen og Kirkenes.

I Trøndelag anløper skipet havnene i Trondheim og Rørvik, i likhet med skipene fra konkurrentrederiet Hurtigruten. Havila har ytterligere tre skip på beddingen, som alle skal gå inn i samme rute.

– Vi er stolte av å ta imot denne prisen for vårt første skip. Nå gleder vi oss til å ta imot tre like skip senere i år, som skal utgjøre en viktig del av trafikken på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, uttaler administrerende direktør Bent Martini i Havila kystruta i en pressemelding.

Det er særlig skipets framdriftssystem, som lar «Havila Capella» tilbakelegge deler av seilasen uten utslipp, som er årsaken til at rederiet har hanket inn både pris og anerkjennelse. «Havila Capella» er et såkalt plug-in hybridskip med verdens største batteripakke, 86 tonn, designet for passasjerskip. Batteripakken har en kapasitet på 6,1 megawattimer, noe som tilsvarer om lag fire timers seilas uten støy og utslipp-

– Bærekraft skal gjenspeile alt vi gjør, fra skipsdesign og all annen drift, og dette er en utfordring vi ikke tar lett på. Å bli belønnet med denne anerkjennelsen fra skipsindustrien er derfor et stort øyeblikk for oss, og et bevis på at vår svært innovative skipsteknologi er en pioner mot det grønne skiftet innen vår type virksomhet, sier Martini.

Mindre utslipp

Havila kystruta har investert over 500 millioner kroner ekstra for å gjøre sine kystruteskip mer miljøvennlige, og batteripakkene er bare ett av flere tiltak som kutter NOx-utslippene med rundt 90 prosent og CO₂-utslippene med rundt 25 prosent.

I tillegg er skipene bygget for å kunne gå på biogass, og er i tillegg forberedt for å kunne bruke hydrogen eller ammoniakk som alternativt drivstoff. Skipets teknologi er utviklet i nært samarbeid med Hav Group-konsernet, Kongsberg Maritime og vitenskapelige nettverk.