Det er selskapene ESNA, LMG Marin, SES-X og Transportutvikling som har kvalifisert seg videre i konkurransen om å levere nye og mer miljøvennlige hurtigbåter til fylkeskommunene Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland.
Det opplyser Trøndelag fylkeskommune i en pressemelding.
Hydrofoil og luftpute
Sammen med samarbeidsfylkene startet Trøndelag fylkeskommune arbeidet med å utvikle nye, byggeklare design for utslippsfrie hurtigbåter i 2020.

Får millionstøtte til å utvikle utslippsfri hurtigbåt i Trøndelag
Samtlige leverandører satser på batterielektrisk framdrift, men med ulike skrogdesign i form av enkeltskrog, katamaran (to skrog) og trimaran (tre skrog).
Både foil- og luftputeteknologi er representert i finaleheatet – alle med samme målsetting om å redusere energiforbruket til dagens hurtigbåter, som ligger i toppen målt i utslipp per passasjerkilometer.
– Vi er svært glade for å se de gode resultatene som leveres gjennom prosjektet. Fylkeskommunene samarbeider godt og legger gjennom det til rette for at norsk maritim næring kan ta en verdensledende rolle innen grønn hurtigbåtdesign- og bygging, uttaler Tomas Norvoll (fylkesrådsleder i Nordland), Bjørn Inge Mo (fylkesrådsleder i Troms og Finnmark), Tore O. Sandvik (fylkesordfører i Trøndelag) og Jon Askeland (fylkesordfører i Vestland) i pressemeldinga.
Utslippsfritt i neste anbud
Siden høsten i fjor har seks ulike leverandører jobbet med sine forslag til løsninger for framtidas hurtigbåt. 25. mars leverte de inn sine rapporter i forbindelse med avslutning av konkurransens første fase. De fire som nå er videre, er plukket ut etter en grundig evaluering.
I neste fase av konkurransen skal leverandørene bekrefte sine design gjennom blant annet analyser og modelltesting i tank. Nye hovedleveranser i prosjektet har innleveringsfrist i slutten av november.
I mai 2023 avsluttes designdelen av hurtigbåtprosjektet. Målet er da å ha utviklet elektriske nullutslippshurtigbåter med minimum 30 prosent lavere energiforbruk sammenliknet med dagens fartøy.
Avhengig av statsstøtte
Ambisjonen er å bruke de innovative design- og teknologiløsningene som en mal i framtidige hurtigbåtanskaffelser hvor inntil tre fartøy skal bygges og testes.
– Vi ser at det er et stort teknologisk sprang før vi har framtidas hurtigbåt på plass i den fylkeskommunale transporten langs kysten vår, og det vil kreve ytterligere støtte fra statlig hold å få bygget båtene. Samtidig er dette prosjektet et «kinderegg», der en får næringsutvikling, klimagevinster og bedre transport, sier Norvoll, Mo, Sandvik og Askeland.